“Gå in som ägare”

Jag har inte skrivit något om krisen för Volvo och SAAB tidigare, men nu kan jag inte låta bli. Den stora frågan i media tycks vara om staten ska äga svensk fordonsindustri eller inte. Fackföreningar med Metall i spetsen, och med medhåll av Sahlin m.fl. sossar, talar om att staten borde “ta över ägandet” eller “gå in som tillfällig ägare” av Volvo. Vadå “gå in som ägare“? Tror de att GM och Ford vill ge SAAB och Volvo till svenska staten? Knappast. Det handlar givetvis om mångmiljardaffärer.

Dessutom, om Mona Sahlin hade varit statsminister, vad hade hennes uttalande om statligt ägande då föranlett? Jo, självklart hade priset som GM och Ford skulle kräva snabbt blivit högre. Om statsministern redan gått ut och lovat att staten ska ta över ägandet, då finns det självklart utrymme för att kräva lite mer pengar. Statsministern hade ändå inte kunnat säga nej, då skulle hon bryta sitt löfte om att köpa företaget. Jag hoppas verkligen att svenska folket inte vill ha en så oansvarig statsminister.

För mig är det ett socialistiskt tänkande att staten ska börja äga företag för att de går dåligt och det är ju inte konstigt att förslaget kommer från socialdemokraterna och LO. Men även om man bortser från en liberals grundläggande motstånd mot staten som ägare så är det obegripligt att förstå den socialdemokratiska matematiken. Volvo gick med 3,4 miljarder i förlust tredje kvartalet. Kan sossarna förklara var de ska göra besparingar för att finansiera en miljard per månad i förlust? Eller det är så att Mona Sahlin helt plötsligt har en sedelpress i källaren (det har ju hänt förr)? Skulle man räkna ihop alla deras krav på “kraftfulla åtgärder” för att rädda fordonsindustrin, och alla andra företag där som nu lagts varsel, så handlar det om hundratals miljarder. Knappast en långsiktigt ansvarsfull ekonomisk politik. Visst finns det ett antal miljarder som kan sättas in tack vare att vi varit sparsamma under alliansens två första regeringsår, men det handlar inte om den mångmiljardrullning som Mona Sahlin efterfrågar.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

5 Responses to “Gå in som ägare”

  1. Olof Johansson says:

    Jag håller helt med du! Det vore fel av staten att gå in som ägare i SAAB och Volvo men samtidigt är det ju helt åt skogen att då stötta Carnegie ekonomiskt och rädda skivbolagen med bisarra rättsvidriga lagar om vi nu ska vara konsekventa, eller hur?

  2. Chrille says:

    Wallenberg sålde till amerikanerna, och redan då kunde man räkna ut hur det skulle gå med amerikansk ekonomi, frågan var inte “om”, utan bara när. Nu gick det som förväntat och Wallenberg kan köpa tillbaks för en mycket billigare peng. Jag tycker det låter som en mycket god affär. Fast de kanske väntar lite och ser om de dessutom kan lura av svenska skattebetalare lite pengar som gör affären ännu bättre, men det är ett riskspel eftersom fagra ord från politiker mycket väl kan driva upp priset såsom du skriver.

  3. Erik says:

    Jag håller med dig helt och hållet om att staten ska undvika att gå in som ägare, men jag håller inte riktigt med om din kalkyl. Visst är det dyrt om staten måste täcka förluster på 1 miljard i månaden, men den kostnaden borde ju rimligtvis jämföras med förluster i skatteintäkter och ökade bidragskostnader om staten inte går in som ägare. En nedläggning av Volvo CC:s Torslandafabrik skulle ju t.ex. få ganska långtgående dominoeffekter på svensk ekonomi. Förhoppningsvis blir det varken nedläggning eller statligt ägande.

  4. site admin says:

    Olle, finansinstitut har en särställning. Staten kunde ta över och tvångsförvalta Carnegie, det var inget köp.

    För övrigt så har det idag blivit känt att Ford vill ha 6 miljarder dollar, ca 50 miljarder svenska kronor, för Volvo. Detta enligt normalt välunderrättade Bloomberg. 50 mdr. Undrar om Mona Sahlin fortfarande tycker att staten tillfälligt ska ta över ägandet…

  5. Pingback: Linander tycker! » Mona Sahlin ljuger

Leave a Reply

Your email address will not be published.