Arbetet inför 2014 års val har börjat

Idag har vi haft det första sammanträdet med Alliansens rättspolitiska arbetsgrupp. Beatrice Ask, Johan Pehrson, Caroline Szyber och jag har ansvar för att ta fram förslag för ökad trygghet till alliansens valmanifest.

Det kommer att bli många intressanta diskussioner under ett antal månader. Jag har givetvis många egna centerpartistiska idéer som jag tar med mig in i arbetsgruppen, men som ledamot för Sveriges öppnaste parti så vill jag också öppna upp för era idéer.

Skriv ner vilket problem ni ser och hur det skulle kunna lösas. Skriv som en kommentar här på bloggen eller mejla direkt till mig (om ni vill vara mer anonyma). Jag lovar inte att svara på allt, men jag lovar att överväga alla förslag.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

14 Responses to Arbetet inför 2014 års val har börjat

  1. z999 says:

    Jag tänker på problemen i Husby där alla stirrar sig blinda på vad som misslyckats och inte kan se de saker som är positiva. Vid liknande upplopp runtom i världen och även i Rosengård så har de boende i områdena varit en stor gråzon med folk som i varierad grad hållt med vandalerna och många har varit med delvis på ett helt annat sätt än i Husby. Tänk om den här skillnaden beror på att man faktiskt lyckats från regeringshåll, alltså att den klarare skiljelinjen i Husby mellan “vanligt folk” och huliganer beror på satsningar som gjorts (om man sedan verkligen har lyckats fullt ut är ju förståss väldigt diskutabelt). Och sen, grov skadegörelse och bilbränder har förekommit i övriga stockholmsförorter före Husby utan att det har spridit sig, vad är skillnaden nu? En fråga som aldrig kommer ens att försöka besvaras antar jag?

    Läste en av krigsrubrikerna i media att fyra eller fem bilar brann i Husby. Nedanstående länk är till en händelse som drabbade två personer som jag känner, utan några större rubriker i media-
    http://www.mitti.se/?p=42937

    C:a 140 bilar i ett svep. Mycket gnäll i övriga förorter! Kan ju tillägga att brandkåren fick jobba helt ostört.

  2. z999 says:

    Så länge som vi har en journalistkår som till 60% röstar på V eller MP så får vi väl fortsätta att ha “upplopp” uppblåsta av vålds-vänster-inspirerade organisationer som Megafonen. Hur skulle en sådan organisation kunna få så mycket utrymme annars? Och så länge som polisen inte gör något åt nätverk som AFA så kommer dom att fortsätta underblåsa “rätt” stämningar i förorten där alla fel kommer att skyllas på politiker som “gör för lite” oavsett om man till slut bygger upp en kopia av Djursholm eller Täby i Husby.

    För notoriska ungdomskriminella invandrare så är det förståss jätteskönt att höra att man helt saknar ansvar för vad som händer i ens liv och allt beror på rasistiska arbetsgivare och andra allmänt småborgerliga rasister.

  3. Frekar06 says:

    Johan,

    Här i Helsingborg har man testat att sätta upp mycket mer belysning på en del utvalda platser och lyckats på det sättet att få ner brottsligheten på dessa platser med stora siffror räknat i procent. Vad jag kan förstå är både polisen och allmänheten mycket nöjda med detta försök som nu har permanentats vad jag kan förstå. Tror detta kan vara något som kan vara värt att fundera över även nationellt kring hur man ska hantera framöver.

  4. z999 says:

    @Frekar06, det hjälper nog i bra områden, typ Täby där statsminstern bor. Där jag bor så är problemen stora även på dagtid.
    http://arkiv.mitti.se:4711/2006/25/huddinge/MIHU04A20060619OSV1.pdf

    Ikväll möttes jag av ett anslag i porten från posten att dom numera har ställt in all postutdelning i området (order från skyddsombudet) på grund av hot och trackasserier. Jag får numera åka en bra bit för att hämta posten och det lär vara stora köer där. Det är mycket struntprat om att satsa på “utsatta” områden, en bra början kunde vara att posten fungerar. Är hittils förskonad från kravallerna i alla fall. Invandrarungdomen här (även den kriminella delen av dom) är inte lika mottaglig för vänster/miljöpartistisk propaganda och majoriteten anser att det är ursäktligt att polisen råkar skjuta ihjäl en machetebeväpnad man i en situation där det finns en hotad kvinna, speciellt när han vägrar ens lyssna när de vill förhandla.

  5. z999 says:

    Följande lapp satt i min trappuppgång igår-
    http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2013/05/posten-flempan.jpg
    Inte så kul att betala skatt för en tjänst som inte fungerar och som politikerna inte har tänkt sig att ska fungera heller. I etniskt homogena Täby där befolkningen utgörs av etniska svenskar mitt i livet (© Fredrik Reinfeldt) så fungerar postgången perfekt. Det handlar alltså om ett problem som uppstår mitt på dagen och har inget med nattliga kravaller att göra.

  6. z999 says:

    Det snackas om vem som kommer att vinna på upploppen. Dom största vinnarna är naturligtvis dom som vill ha mer övervakning. I Norge satte man stopp för det direkt efter Breiviks härjningar, nåt i den stilen skulle jag vilja se även i Sverige.

  7. Jag håller med om att de flesta i “Husby-debatten” har pratat för lite om de enskilda individernas ansvar. Oavsett hur orättvist man tycker att livet är så finns det ingen ursäkt för att tända eld på bilar, dagis eller skolor. Det finns ingen ursäkt för att kasta sten på polisen eller brandkåren. Tänker man dessutom på vem som verkligen drabbas, de boende i redan socialt utsatta och negativt utpekade områden, så kan man snacka om felriktade protester.

    Om det nu är protester. Vi har sett vid flera upplopp eller liknande händelser tidigare, att det är tidigare kända ligister/huliganer som dras dit. Helt utan de “vi måste protestera-argument” som en del säkert har. De vill bara slåss mot polisen, det är deras huvudsakliga syfte. De bor inte heller i områdena där de förstör, de är någon slags “våldsturister”.

    Sedan, z999, har du fel när du enbart skriver “ungdomskriminella invandrare”. Fel på två sätt. Dels är det inte bara ungdomar, vi har fått uppgifter om att personer i 35-40-årsåldern deltar. Dels är det inte bara invandrare. Det är “huliganklientelet” som åker dit för att slåss och det är långt ifrån ett invandrarproblem.

    Oavsett så reagerar jag åter igen på att gruppbenämningar används i de här sammanhangen. Det är inte invandrare som kastar sten. Det är inte ungdomar som slåss. Det är inte svenskar, libaneser, araber eller australiensare som tänder eld på bilar. Det är individer! De som generaliserar och lägger ansvar på grupper, som t.ex. på invandrare som grupp, fritar också ansvaret från enskilda individer. De som personer behöver då inte känna sig fullt ansvariga, ansvaret läggs istället på en hel grupp människor.

    Det är så sverigedemokrater ständigt argumenterar. Det är ett väldigt kommunistiskt tänkande, att ställa grupper till ansvar istället för individer. Det är så långt ifrån liberalism man kan komma. Jag som svensk har inte ansvar för vad en annan person gör för att han är svensk. Lika lite har alla invandrare ansvar för vad andra invandrare gör.

    Vad som istället sker är att oskyldiga människor skuldbeläggs pga sin nationalitet eller religion. Ett skuldbeläggande som leder till större utanförskap, större klyftor i samhället, svårare integration och ännu fler unga som inte hittar sin plats i livet i Sverige. Det är kanske Sverigedemokraternas mål, det är i vart fall vad deras politik och retorik leder till. Ofta basunerat ut av rasistiska siter som Avpixlat.

  8. z999 says:

    @Linander:
    “Sedan, z999, har du fel när du enbart skriver “ungdomskriminella invandrare”. Fel på två sätt. Dels är det inte bara ungdomar, vi har fått uppgifter om att personer i 35-40-årsåldern deltar. Dels är det inte bara invandrare. Det är “huliganklientelet” som åker dit för att slåss och det är långt ifrån ett invandrarproblem.”

    Där ser man. Det bekräftar min misstanke redan från andra kravallkvällen att det är folk från den så kallade extremvänstern som har initierat det hela. Jag märker det på intervjuer med kravallmänniskor (ursäkta, buntar ihop lite igen) hur dom uttalar sig med enkla fraser om rättvisa som inte låter som deras egna. Sedan blåser media upp det hela till ännu värre när man ger organisationer som megafonen ett oerhört stort utrymme att komma till tals. Jag anser att det är ett invandrarproblem ändå eftersom dom (missnöjda invandrare) är målgruppen för våldsvänstern.

    “Oavsett så reagerar jag åter igen på att gruppbenämningar används i de här sammanhangen. Det är inte invandrare som kastar sten. Det är inte ungdomar som slåss. Det är inte svenskar, libaneser, araber eller australiensare som tänder eld på bilar. Det är individer! De som generaliserar och lägger ansvar på grupper, som t.ex. på invandrare som grupp, fritar också ansvaret från enskilda individer. De som personer behöver då inte känna sig fullt ansvariga, ansvaret läggs istället på en hel grupp människor.”

    Det kan ju vara sant. Låter man kravallpersoner ingå i en grupp så slipper dom konfronteras med vilka sk-tstövlar dom egentligen är.

    “Vad som istället sker är att oskyldiga människor skuldbeläggs pga sin nationalitet eller religion. Ett skuldbeläggande som leder till större utanförskap, större klyftor i samhället, svårare integration och ännu fler unga som inte hittar sin plats i livet i Sverige. Det är kanske Sverigedemokraternas mål, det är i vart fall vad deras politik och retorik leder till. Ofta basunerat ut av rasistiska siter som Avpixlat.”

    Jag tror det handlar om att förenkla diskussionen för att bli tydlig med vad man menar. Men det kunde förståss även Karl Marx försvara sig med.

  9. z999 says:

    Det har nu i efterhand pratats om orsakerna till kravallerna i Husby. När jag jämför med liknande händelser i mitt mångkulturella område så ser jag vissa skillnader. I Husby (och på en rad andra platser, dock inte alla) så är det för mig uppenbart att megafonen, expo och liknande grupper bygger upp en stämning i området att allt beror på rasism från svenskar. Även Khemiris brev till Beatrice Ask (och även hennes svar) bidrar naturligtvis eftersom svenskar pekas ut som rasister i svepande ordalag. Det hela skapar en diffus fiende som till slut är hela samhället med alla samhällsbärande funktioner. En diffus fiende är svår att diskutera med, likaså en politiker som “kommer ut och besöker området” och som signalerar att han/hon är stressad av tidsbrist och bara vill komma därifrån till nästa möte.

  10. z999 says:

    Jag har kollat lite mer vad som egentligen skrevs och sas i media efter första kravallkvällen i Husby. Om inte media hade varit så förstående och överslätande samt anklagat polisen för rasism enbart på hörsägen så tror jag att kravallerna bara hade blivit en natt. Dessutom har man låtit till exempel organisationer som megafonen få skriva nyhetsartiklar (oemotsagda).
    Eftersom jag är intresserad av andra världskriget så tänker jag förståss på hur den tidens media bidrog till bland annat kristallnatten och senare till en stor acceptans av fördrivningen av judar från Tyskland. Det var ganska liknande ordval som idag, att det hela var en naturlig reaktion i ilska från ett folk som har tröttnat.

    På följande länk så gör vänsterextrema expo sitt bästa för att blåsa upp hatet mot polisen genom att bara låta ena sidan yttra sig helt ohämmat med obekräftade uttalanden.
    http://expo.se/2013/medborgarvard-i-husby-polisen-kallade-oss-apjavlar_5921.html

  11. Frekar06 says:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5551858

    Vad är detta? Nu föreslås ännu ett massivt steg in i övervakningssamhället. Nu är det inte bara uppgifter om vem som talar med vem som ska lagras (datalagringsdirektivet) utan också innehållet. Jag förväntar mig att regeringen skrotar förslaget omedelbart. Datalagringsdirektivet är redan idag på gränsen till vad som är tillåtet. Med förslaget här har man utan att ens tveka gått över gränsen för vad som är tillåtet enligt den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter. Med sådana här förslag bor vi snart inte i ett demokratiskt land, utan i en diktatur.

    Frekar06

  12. z999 says:

    @Frekar06, bra att i alla fall någon reagerar på sånt där. Nu var det ju inga itbrott som inträffade i Stockholms förorter men tror du att dom händelserna kommer att leda till mer övervakning? Där jag bor finns det människor som på allvar föreslagit att det ska finnas kameraövervakning i varje trappuppgång. Det finns även förslag att övervaka diskussioner på facebook och andra ställen på nätet och att identifiera folk som säger saker som tenderar att uppmana till våld (kan ju tolkas ganska vidlyftigt för den som vill).

Leave a Reply

Your email address will not be published.