Tillbaka från semestern

Har haft två välbehövliga semesterveckor med familjen. Nu är jag tillbaka i vardagen och en dag som denna måste man skriva några ord om Malmö även om det senaste dödsfallet inte tycks vara något mord/dråp.

Att det finns kriminella gäng som ligger i strid med varandra i Malmö är inget nytt. De båda falangerna har under lång tid kämpat om den kriminella marknaden. Mycket har sagts om detta, Malmötidningarna har skrivit om det i flera år. Tyvärr har det eskalerat och det är dags att verkligen sätta till nationella resurser för att få stopp på gängen.

Vad gäller diskussionen om vapen så blev jag intervjuad av 5-6 olika tidningar i veckan som gick. Jag vill se hårdare straff för den som har vapen på offentlig plats. T.ex. den som har ett automatvapen i bilen på torget på lördagskvällen bör dömas för grovt vapenbrott. Att bara generellt höja straffskalan för vapenbrott vill jag dock varna för, då omfattas även mindre straffvärda vapenbrott som inte har någonting med kriminella uppgörelser att göra (jfr jägare som har förvarat vapen fel i hemmet).

Jag vill också ha en ny vapenamnesti, något som jag har tagit upp vid flera tillfällen förut. Ny lag om vapenamnesti tas fram under året och i början av 2013 kan vi ha den tredje vapenamnestin. Förra gången, våren 2007 lämnades nästan 14 000 vapen och vapendelar samt 14 ton ammunition in.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

8 Responses to Tillbaka från semestern

  1. Mikael Sörensen says:

    Hur många poliser var ute och fotpatrullerade på kvällen/natten då Ardiwan Diaa Samir mördades med sex skott på nyårsnatten i Rosengård? Fanns det poliser överhuvudtaget ute i området?
    Mordet på Ardiwan är, om man nu kan skriva så, det mest meningslösa mordet av alla skjutningar i Malmö. De andra morden har till synes varit slumpmässiga och utsprida över Malmö. Men det som gör mig förbannad är att polisen storsatsar med personal och resurser runt om Rosengård men inte haft förmågan att vara ute bland folket en nyårsafton då man vet att det rör sig mycket folk och ungdomar på en geografisk begränsad yta. M.a.o. ett meningslöst mord på en 15 årig kille som inte hade behövt ske.

  2. Jag vet inte hur många som fotpatrullerade den kvällen på Rosengård, men de senaste åren har det blivit en helt annan prioritering på att synas och finnas där det behövs som mest. Så det skulle förvåna mig om det inte fanns poliser i tjänst ute i stadsdelen just när det hände.

    Men Rosengård är stort, det kvittar hur många poliser vi har, det kan aldrig finnas polis precis överallt hela tiden (och det vill vi inte heller). Visst är det och andra mord meningslösa, men att säga att det inte skulle behövt ske med hänvisning till brist på poliser är att göra det för enkelt för sig.

  3. Micke says:

    Hej Johan,
    Jag vet att det är en svår uppgift polisen på Rosengård har och de försöker göra ett så bra arbete som möjligt. Malmö polisen och Polismyndigheten Skåne har, återigen, väldigt mycket att stå i. Jag pratar om alla de som arbetar 3-skift och med utryckningen. Det är dessa som används som bönderna i ett schack spel, man kan flytta dom hur som helst och när som helst och det sliter naturligtvis på systemet. Men frågan är hur man prioriterar resurserna, vilka konsekvenser får de andra distrikten runt om i Skåne? Hur slår det på övertiden, hälsan och beredskapen för en kanske större och allvarligare händelse? Hur skall man tackla en liknade situation om det helt plötsligt sker i Kristianstad, Helsingborg eller Landskrona om det sker samtidigt som i Malmö? Vilka delar av Sverige skall då bidra med personal från sina 3-skifts och utrycknings verksamheten?

    Rosengård är ett mycket känsligt område och polisen har en stor utmaning att bygga upp ett stabilt förtroende med ungdomarna. Man har försökt tidigare men när man omprioriterade verksamheten i Malmö, tog man bort polisen från Rosengård och det kommer att hända igen och då får man börja om igen.

    Som du vet Johan, har jag inte speciellt mycket tillövers med chefstjänstemän inom polisen som har till uppgift att leda andra poliser. Tilliten till dessa är väldigt ansträngd!

  4. z999 says:

    Johan, amnestin tycker jag var en bra sak. Jag känner till några vapen som fanns i riskzonen som blev inlämnade. Troligtvis hade dom inte blivit använda vid något brott men man vet ju inte. 14.000 vapen låter mycket i mina öron och den insamlingen kan säkert ha gjort en skillnad.

  5. z999 says:

    Johan, vad tror du om nolltoleransen som tillämpades i New York redan på 80-talet (i mindre skala då)? Genom att ha ambitionen att inte förringa de små(?) brotten så fick man till slut ner antalet grövre. Du känner antagligen till detaljerna så jag tänker inte beskriva dom. Eller att riksdagen träder in och tar besluten när man når de nivåer som Malmö har?

  6. Jodå, jag är väl insatt i NY-modellen. Har varit där och studerat arbetet. Jag tror definitivt på “broken window”-teorin, dvs att varje lite sak måste åtgärdas, för om ett kvarter/en byggnad börjar förfalla så blir det snabbt accepterat att slå sönder fler fönster, klottra osv. En annan del av NY-framgången är deras mycket stora antal poliser, de har lika många poliser som i hela Sverige. Visst är det en stor befokning i NY, men på en helt annan yta. Det gör att man ser poliser nästan hela tiden när man rör sig i staden.

    Malmö får nu extra resurser från övriga Skåne och från i början av februari från övriga landet. Allt för att skapa större synlighet och tillgänglighet.

  7. z999 says:

    Som du skriver så är förståss inte Malmö och New York jämförbara rakt av. Man kanske inte heller ska stirra sig blind på New York polisens framgångar. Lösningen kan ju finnas i mindre jämförbara städer.

  8. Mikael Sörensen says:

    I New York vet jag att man använder AUXILIARY POLICE i kampen mot brottsligheten och de har varit en av de största faktorerna till att man har lyckats så bra i New York. I Sverige har vi en poliskår som är livrädda för allt som hotar deras image och det är en av de bidragande faktorerna till varför det ser ut som det gör. Vi har också en politisk rädsla att stöta sig för mycket med svensk polis (RPS) och så länge denna rädsla finns spelar det ingen roll hur många utredningar det görs om ineffektiviteten i styrningen, det kommer aldrig att bli en effektivare svensk polis.
    Beredskapspolisföreningen har föreslagit att använda en variant av den brittiska modellen Special Constables. Beredskapspolisen som har en bra utbildning, rätt mandat och en yrkespolis som arbetsledare, ska kunna göra minst 200/h om året för att förstärka de poliser i yttre tjänst ( 3 skift ) med att förebygga brottsligheten under de tider och platser där man vet att det krävs polisiära resurser.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>