Intern debatt om sjöfyllerilagen

Den senaste tiden har jag haft en intern debatt med några andra centerpartister om den nya sjöfyllerilagen. Jag och sjöpolisen tycker att den fungerar medan de vill ta bort den. Bakgrunden till att jag har varit en av de som har drivit genom lagen är de dödsolyckor som skedde med snabba båtar och berusade förare för 3-4 somrar sedan och inte minst att vi har ett stämmobeslut om att det ska vara olagligt att köra båt berusad som vi tog för fyra år sedan. Att jag som rättspolitisk talesperson för Centerpartiet följer stämmobesluten borde vara självklart för alla.

Det skulle vara intressant att höra vad ni som följer min blogg tycker i frågan.

Här är SvD-debatten i tre steg.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

76 Responses to Intern debatt om sjöfyllerilagen

  1. TRPT-styrelsen och Sv.Livräddningssällskapet (SLS).
    “Drunkningsolyckor i samband med fritidsbåtar är den största olycksgruppen under 2010. Det kan till del förklaras av fler fritidsbåtar och att många inte båtvana personer har skaffat en fritidsbåt.
    För att kunna minska dessa olyckor krävs mer utbildning och ökad användning av flytväst”.

    Ökad sjösäkerhet sa Bull..En pilsnerlag! sa Bill.

  2. Hej frekar06.
    Jag ser att du är ambivalent och är en funderingarnas man som bara inte dräper med pennans makt utan eftertanke. Hedrande.
    “Det kommer inte på fråga för min del att acceptera lagar som innebär att medborgarnas integritet inskränks ännu mer och som dessutom innebär godtycke.”

    Precis där slog du ner spiken med ett enda slag.
    Lägg sedan till vad kostar detta i resurser på ett problem vars storlek är?
    Enligt Transportstyrelsens siffror 0,000x%, inte ens mätbart.
    Detta skickar fel signaler. Folk ska ha respekt både för lagar och politiker.
    denna lag har motsatt effekt, den drar ett löjets skimmer.

    Baksidorna på denna lag är många. Fler än fördelarna för fördelarna går inte ens att få fram. Den som kan hävda att det finns en enda fördel (med påvisade grunder) har därmed gjort en prestation. Ingen av de 349 ledamöterna har klarat av det.

    Att trä på folk sådana här tvångströjor utan att förklara på vilka sakliga grunder
    leder oss till ett farligt samhälle.
    Alldrig troddde jag Uld Nilssons “Sverige en sluten anslat” eller Frans Kafkas “processens” skulle bli verklighet, men det lev det.
    Tack vare “liberalerna” Linander, Rydberg m.fl så är vi nu där. Vill vi verkligen ha ett totalitärt övervakningssamhälle med lagar som detaljstyr utan påvisad statistiskt belagd risk?
    Vad kommer härnäst för liknande lagar som utan sakliga skäl ny-kriminilaserar minoriteter?
    Denna lag är för mig både väckar och varnings-klocka.
    Förtroendevalda som har för avsikt att göra sig populistiska och sko sig på oskyldiga harmlösa minoriteter för att få ut sin pension är inte politiker jag vill veta av. De är samhällsfarliga. Kallar de sig sedan dessutom för liberaler så klingar det dubbelt falskt.

  3. Linander. hur har du tänkt här?:
    “Det stämmer inte att alla på båten måste vara nyktra, lagen omfattar den som kör och andra som fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.”

    Alla på en båt hjälper alltid till. Har du aldrig varit ombord på en båt och hjälpt till att exvis förtöja? fendra? Hjälpa någon av/på båten? Det är exempel på sjösäkermässiga uppgifter. M.ao, alla måste dricka vatten. Sedan säger du inget (med avsikt?) att detta gäller även med motorn avstängd, förtöjningarna fast i bryggan. Att ta ut waypints inför morgondagens rutt = förbjudet. Fint.
    Bra lag du försvarar. Tvångs-kriminilasera vanligt folk helt utan grunder.

  4. Jag tycker detta är så målande för Folkpartiet, all alkohol ska förbjudas:
    Birgitta Rydberg:”Om möjligheten att berusa båtförare är en bärande intäktskälla för några sjökrogar, så borde de kanske ändra sin verksamhetsidé.”.
    Vad lever en krog på?
    “berusa båförare” ?! Får det att låta som om de är medskyldiga.
    “Berusade” för 2 glas vin till måltiden?
    Barnsligt. Nu greppas halmstrån för att försvara lagen. Och igen, ge mig siffrorna på olyckor med alkohol, och om att de sker utanför skärgårdskrogarna.
    Ge mig även siffror på vad denna detaljstyrnings-lag kostar så vi kan se hur mycket resurser det tar från andra ställe där de kunde bättre behövas.Tack på förhand.
    Läser att Polisen inte ens har resurser att åka ut på skottlossning i både Expressen och DN. Fint. Men jaga Svensson för ett par pilsner på sjön är viktigt.
    Jag har speglat ut denna “pilsner”-lag och polisens påstådda s.k resurs-brist på sidan http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php
    Kunde notera över tusen besökare direkt.

  5. Ola Ljungberg, jag uppskattar inte att du fullkomligt spammar min blogg.

  6. Calle says:

    Var det det bästa svar du kunde komma med? Om du nu skall kalla dig folkvald politiker med vatten på din lilla kvarn kan du åtminstone försöka bemöta argumenten som totalt sågar era nykteristfotknölar i höjd med fotsulan…

  7. Det känns onödigt att skriva precis samma saker flera gånger och dessutom tror jag inte på att debattera om motdebattörer inte är intresserade av motargumenten. Tycker att det är lika lustigt varje gång när jag blir kallad nykterist. Jag måste vara den nykterist i världen med bäst barskåp….:-).

  8. Enär du inte går i polemik Per så får du räkna med att jag spammar, jag upskkatar nämnligen inte att du som förespråkar lagen inte kommer med sakliga argument. Att du vräker skattepengar och samhällets knappa resurser i sjön på ett bevisat icke-problem, ny-kriminilaserar vanligt hyggligt folk med förarbevis i handen och flytvästarna på på deras rogivande avkoppling bör du förklara utan svepande ord och flosker. En rimlig begäran, eller hur Per?
    Har du tankat hem vitboken? http://båtfolket.se/?Du kan väl lösa den per och försöka förklara på vilka sakliga grunder du tycker lagen är bra? Hälsar Ola

  9. Johan. Du skriver: “Bakgrunden till att jag har varit en av de som har drivit genom lagen är de dödsolyckor som skedde med snabba båtar och berusade förare för 3-4 somrar sedan ”
    M.a.o så bekräftar du att för dessa 3-4 så ska ca 500.000 skötsamma ny-krimininlaseras. Vad ledsammare är att du utelämnar de som faktiskt omkommer helt
    som utgör majoriteten. Små båtar, ingen flytväst, i inssjöar, de som du valde att låta omkomma för att jaga de som inte orsakar olyckor. Och Johan, de du refererar till hade över 1promille, där det redan fanns en väl fungerande lag, säger Yvonne Andersson KD m.fl. Kan du inte ta ett rejält grepp och förklara ditt försvar lagen? Du är faktiskt mycket påläst eller så med flit så vill du inte svälja din prestige eller att du tycker om at t resursslösa och ny-kryminilasera oskyldiga. Kan du inte skingra dimman Johan?

  10. Vem är Per?

    Ola, för att vi vidtar åtgärder för att fulla båtförare inte ska vålla olyckor betyder inte att vi utelämnar några andra.

    Du får läsa mina artiklar och kommentarer, där finns redan alla bra argument.

  11. Ola Ljungberg says:

    Ska jag tolka att dina sakliga argument är att jag spammar och att du har ett “bäst barskåp” Johan.? Sitter det barskåpet i din båt då som är under 10meter/15knop eller? Hälsar Ola

  12. Anonymous says:

    Johan vi ses på söndag -De blir kanon ! …Vi hoppas på bra väder !! 🙂 ! INBJUDAN TILL ALLA : Söndag 3:e juni – Ulf Elfving leder “Debatt om Sjöfyllerilagen” – mellan Johan Linander (C) och Maria Abrahamsson (M) kl 13.00 Djurgården-Wasahamnen -på http://www.skärgårdsmässan.se – Fri entrè ! Välkomna ! / MrShow 😉

  13. På Skärgårdsmässan fick jag pressa ur Linander att han inte har någon båt, det satt långt inne men med publikstöd så gick det.

  14. Kanske för att det var helt ointressant för debatten. Roligast var ändå när Göran Gabrielsson fick tvinga dig ner från scenen. Det här med omdöme är viktigt…

  15. Nja, det roligaste var nog att du vägrade svara på frågan vilken båt du har Johan.
    Göran tvingade inte ned mig, han sade till mig.
    Överdriv inte som vanligt Johan. Finns på film på nätet, bara att titta.
    Nu klev SBU med 170.000medlemmar in i debatten, därtill Kryssarklubben och SWEBOAT. 100% av båtorganisationerna vill ha bort lagen och de står med en arsenal av sakliga välgrundade argument som bekant. Johan..var är dina? Har du ett? Jaså? Inte..men det vet vi båda att du inte har och om det är så viktigt för dig att ställa vuxna ansvarstagande människor under världsunikt förmynderi, så gör det på sakliga grunder tack. Är det för mycket begärt ? Ja, skrattar bäst som skrattar sist brukar man ju säga.
    =>)
    Hälsar Ola

  16. Glömde ! kom ännu en centerpartist idag och skrev på listan MOT lagen på mässan.

  17. http://johanhedin.se/sjofyllerilagen-ett-uttryck-for-moralism/
    (Hedin är ( C ) och RL)
    Johan Hedin klok nog att välja in slag. . Speciellt när RL i CU13 ljög fram lagen. Det beviset fick jag av GD Staffan Wildert Transportstyrelsen som present. Där har jag en tacksamhetsskuld som heter duga. Se denna film med Åke Ortmark. http://www.youtube.com/watch?v=lVATujHhnsg
    Så Johan, det är ställt utom rimligt tvivel att du företräder ett särintresse, det går inte att miste på. Ja, det här en saxat ur en artikel ur Expressen som ger en stor känga till politiker, regeringen, B.Ask.:
    Bästa riksdagsledamöter, kopiera och sätt upp följande visdomsord ur SOU: 2006:12:
    “Bestraffning är samhällets mest ingripande och förnedrande sanktion; kriminalisering bör därför tillgripas endast i sista hand eller för de mest förkastliga gärningarna.”
    Bra, eller hur Johan !
    http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/eric-erfors-vem-kan-segla-forutan-vin/

  18. Argumentet är fortfarande lika dumt. Bara de med barn i skolan ska få tycka något om utbildningspolitiken, eller är det bara lärare som ska få göra det? Bara personer som äger en bil ska få tycka något om trafikregler? Bara äldre ska få ha åsikter om äldreomsorgen?

    Vi är Sveriges mest öppna parti och Johan Hedin (som tjg i riksdagen under Fredrick Federleys föräldraledighet, jag har varit hans “fadder” när han kom in) får liksom t.ex. Gustav Andersson ha sina åsikter. Vi har stämmobeslut på att lagen ska utvärderas och det står vi alla bakom.

    Om det är ett särintresse att vilja rädda liv på sjön så står jag gärna för det särintresset.

    Ni som vill ändra lagen har all rätt till er åsikt (liksom jag förväntar mig samma respekt tillbaka), men ni borde åtminstone fundera lite på vad budskapet “det är inga problem att dricka alkohol och framföra en båt” kan resultera i. Den som har druckit för mycket tycker sällan att han eller hon har druckit för mycket, det ligger i alkoholens natur.

  19. Bäste Johan. Vad är det för argument kommer dragandes med?! Vilket dravel. Håll till dig saken och ämnet, sjöfylleri och dra inte in en massa ovidkommande konstant.
    Transportsyrelsen, prof i sjörätt H.Tiberg, media, en samlad båtorganisation säger:
    -vilket sjöfylleri? det finns ju inte. Går inte att ens att mäta. Med den drucknes envishet och mot alla fakta så försvarar du detta världsunika överförmynderi.
    Du talar nobelt om att rädda liv. Fint. med det klingar falskt Johan, mycket falskt.
    Som Ortmark säger “politiker ljuger för att gå särintressena tillmötes”. Med handen på hjärtat, ditt sätt att agitera mot alla dessa överväldigande fakta raderar ut din trovärdighet och förtoendekapital. Högt pris Johan, du har inga andra argument än anför helt irrelevanta saker. Är det ökad sjösäkerhet? Johan. Alla är emot dig. Nu senast en dundrande artikel i Expressen häromdagen, därefter 2-3st till i andra tidningar som undrar vad ni för lagen håller på med?
    “Rädda liv”. Men du vet ju så himla väl att denna lag räddar inga liv. men däremot så anser du att jaga ett problem som konstaterat och bevisligen inte existerar tycker du är helt OK med 3 av asamhällets brottsbekämpande resurser, KBV, Tull, sjöpolis.
    Ring om ett vardagsbrott som våldtäkt osv, men där johanär det inte så viktigt för dig. Eller dödens väg E20, familj raderas ut osv, år ut och år in. Idag i Aftonbladet:
    “Explosion av herion i Stockholm, man kan nästan få hemleverans”.
    Tidningen MittiBromma: skolungdomar kanarkar på rasterna, har ökat på med 50%”.
    osv,osv,osv..
    Här ger du dig på vuxna ansvarstagande människor och detaljstyr deras vardag och fritid med enorma resurser. helt oskyldiga och belastar samhällets knappa resurser med trams och dumheter. Vad är dina olyckor Johan på sjön? Ta fram dom, det har du blivit ombedd att göra många gånger. nejdu Johan, nu är det din prestige enbart för nu beter du dig som DonQuijote och slåss med väderkvarnar. Du har ingenting som talar för ditt rena tyckande, det är därför du kommer dragandes med allehanda irreleventa saker. Politikers surrealistiska dravel att bilar och båtar är sama sak har nu HD och Hovrätten torpederat, fastställt utom rimligt tvivel, det är det inte. men det borde väl inte HD behövt tala om för er?. Har du sett en bil med roder och rigg?
    Nej, sådant är deseparata vulgär-argument nu när byxorna är nere på särintressen-politiker. Svälj stoltheten och prestigen snälla Johan och gör ditt jobb för samhällets bästa istället. Ta till dig all den överväldiga fakta och kritik, gör om, gör rätt.
    den som kan erkänna sina misstag erhåller respekt. Nu är tiden inne Johan.
    Lyd Expressens uppmaning i denna fråga:
    Bästa riksdagsledamöter, kopiera och sätt upp följande visdomsord ur SOU: 2006:12:
    “Bestraffning är samhällets mest ingripande och förnedrande sanktion; kriminalisering bör därför tillgripas endast i sista hand eller för de mest förkastliga gärningarna.”
    Så jag frågar dig igen (för vilken gång?) Johan, på vilka SAKLIGA grunder har du avhänt mig och hundratusentals andra vårt eget omdöme och ansvar medelst en världsunik lag?
    På vilka SAKLIGA grunder anser du att samhällets resurser ska tas till ett problem som inte finns med en moral-lag?
    Visa att du verkligen vill rädda liv Johan, här är Caspian 2år som behöver hjärtopereras, det saknas pengar. http://www.expressen.se/kvp/behandling-hotad-for-hjartsjuke-caspian-2/ Tack vare din ståndpunkt mot bättre vetande så kastas resurser bokstavligen i sjön. Förskingring. Och glöm inte dödens väg E20. Ta tag i verkliga problem, inte påhittade och hjärnspöken för att blidka nykterhetsrörelsen. Den gubben går vi inte på. Läs i media så står det där med.Tack på förhand.
    Hälsar Ola

  20. Du skrvier:Bakgrunden till att jag har varit en av de som har drivit genom lagen är de dödsolyckor som skedde med snabba båtar och berusade förare för 3-4 somrar.

    Det där kan jag inte finna i prof i sjörätt Hugo Tibergs 400domar 1994-2011.
    Inte heller att de skulle fångas in av den 0,2promille-regel. (hjärnspöken Johan?)
    Mn vi säger väl så Johan. Du har hittat ett par saker över ett par år, jag bjuder på det fast det inte stämmer. Ska alla som vistas på sjön, enligt transportstyrelsen 2,5miljoner bli omyndigförklarade för ett par få rötägg med en lag som du vet är så korkat skriven att den skjuter långt över målet?
    Du har en partikollega (kvinnlig) säger något som går stick i stäv vad du säger ovan (finns på papper), därtill GD på Transportsyrelsen, så Johan, kom fram med fakta. Jag har som du vet källfakta, var är dina? tjatar jag om.

  21. Linander says:men ni borde åtminstone fundera lite på vad budskapet “det är inga problem att dricka alkohol och framföra en båt” kan resultera i.

    Vi vet väl vad det kan resultera i, ska du behöva slå oss på fingrarna med det?! Vi hade ett ansvar och eget omdöme tills du med kollegor utan sakliga grunder avhände oss det. Och Johan, här pulvriserar jag vad du säger.
    Ni “snillen” med full vetskap friskrev ju dem som finns i olycksstatistiken, med full vetskap och drog tvångströjan på de som inte finns i statistiken ! Häpp! jaja, vad kan man annars förvänta sig när politiker som du stirrar sig blind på särintressens argument och blundar för kända fakta som ligger under näsan.Ridå Johan. Gör en pudel, i tid.

  22. Bäste Johan. Kan vi räcka ut handen till varandra?
    besök “nya” http://www.alltom02promillepasjon.se.
    Inte helt klar, men tillräckligt för att du ska förstå allvaret. hälsar Ola

  23. Det är uppenbart att du inte förstår vad jag menar. Jag förklarade kanske dåligt, så jag försöker igen:

    Argumentet att enbart de med båt ska få ha åsikter om sjöfylleri är lika dumt som att enbart barn och föräldrar ska ha åsikter om skolpolitik, enbart bilägare ska få tycka något om trafikregler och endast äldre ska ha åsikter om äldreomsorgen.

    Det andra gick inte heller fram förstår jag. Ni är ett antal som hävdar att den gamla lagen “drick lagom mycket så kan du köra båt” ska återinföras. Problemet med det resonemanget är att den som dricker alkohol i något större mängder förmodligen också tycker att det är lagom mycket för att köra båt. Det ligger i alkoholens natur att den druckne överskattar sin förmåga. Tyvärr är det inte så att alla dricker alkohol ansvarsfullt, tvärtom är det snarare att med alkohol minskar ansvarstagandet.

    Sedan förstår jag inte vad du menar med att det inte dör någon på sjön. Varje år dör i snitt ca 35 personer i fritidsbåtar. Om man räknar antal döda per körd timme bil och båt så är det oerhört många fler som dör till sjöss. För 2012 hittar jag inte någon alkoholstatistik, men 2011 finns på Transportstyrelsens hemsida. Av de 40 som dog 2011 så finns det uppgifter om alkohol för 26 personer. Av dessa 26 hade 17 över 0,2 promille och ytterligare två hade 0,19. Svårt att säga att ingen dör på sjön och att det aldrig beror på berusning. Vad vi behöver är en allmän inställning, precis vad som redan finns ang. trafik på land, att man inte ska dricka om man behöver ta båten.

    Ungefär detta har jag sagt och skrivit flera gånger förut, men det är ju så att om man inte vill lyssna på andra så kvittar det vad man säger. Tyvärr har jag ingen större förhoppning om att det ska hjälpa den här gången. Däremot ber jag dig att respektera olika åsikter. Jag respekterar din och jag önskar att du respekterar min. Jag idiotförklarar inte dig för att jag tycker att du har fel. Det är grundläggande i ett demokratiskt samhälle att olika åsikter ska respekteras.

    Till slut, alla mot mig? När riksdagen antog lagen reserverade inget parti sig. Det finns ett antal ledamöter, framförallt alliansledamöter, som inte gillar lagen och motionerar om att ändra den, men det betyder knappast att alla är mot mig. Förra sommaren gjordes det också en undersökning bland svenska folket och åtta av tio tillfrågade svarade att det är lika omdömeslöst att köra båt alkoholpåverkad, som att köra bil alkoholpåverkad.

  24. hej Johan.
    Jag delar ut det du skriver i stycken och svarar, blir överskådligt. Hoppas inlägget “köps” nu, ett tag verkar det avstängt att lägga in nya kommentarer. Birgitta Rydberg valde att stoppa inlägg, protesterna haglade och i brist på sakliga argument tog hon den vägen ut ur debatten. Fint.
    L: Argumentet att enbart de med båt ska få ha åsikter om sjöfylleri är lika dumt som att enbart barn och föräldrar ska ha åsikter om skolpolitik, enbart bilägare ska få tycka något om trafikregler och endast äldre ska ha åsikter om äldreomsorgen.
    Ola: snälla Johan, kan vi inte hålla oss till saken, sjön. Att blanda in allehanda andra irrelevanta saker som jämförelser säger HD nej till. Vad du här bekräftar är att detta är en åsiktslag, eller? Åsiktslagar stiftade av en majoritet helt okunniga om en minoritets sätt att leva.

    L:Det andra gick inte heller fram förstår jag. Ni är ett antal som hävdar att den gamla lagen “drick lagom mycket så kan du köra båt” ska återinföras. Problemet med det resonemanget är att den som dricker alkohol i något större mängder förmodligen också tycker att det är lagom mycket för att köra båt. Det ligger i alkoholens natur att den druckne överskattar sin förmåga. Tyvärr är det inte så att alla dricker alkohol ansvarsfullt, tvärtom är det snarare att med alkohol minskar ansvarstagandet.
    Ola: Du vet så väl att båtfolket och just denna kategori av båtägare som ni politiker drog denna tvångströja har mer än väl inte överskattat sin förmåga. Johan, vilket problem är det vill lösa frågar dig igen?
    J:Sedan förstår jag inte vad du menar med att det inte dör någon på sjön. Varje år dör i snitt ca 35 personer i fritidsbåtar. Om man räknar antal döda per körd timme bil och båt så är det oerhört många fler som dör till sjöss. För 2012 hittar jag inte någon alkoholstatistik, men 2011 finns på Transportstyrelsens hemsida. Av de 40 som dog 2011 så finns det uppgifter om alkohol för 26 personer. Av dessa 26 hade 17 över 0,2 promille och ytterligare två hade 0,19. Svårt att säga att ingen dör på sjön och att det aldrig beror på berusning. Vad vi behöver är en allmän inställning, precis vad som redan finns ang. trafik på land, att man inte ska dricka om man behöver ta båten.
    Ola: Men du vet ju så oerhört väl att dessa 35 dels inte kan fångas in av denna lag. de 40 senast från Transportstyrelsen visad att noll (inga alls) kunde fångas in.
    Så det är enligt ditt förmenande att det behövs en allmän inställning vad folk tillåts dricka ? Johan, är du verkligen en liberal politiker? Förstår du innebörden i vad du säger? Och det är ju inte så förenklat som du skriver ” ta båten”, igen, du vet att så enkelt är det inte. den världsunika lagen är betydligt mer komplex än så. Du må förlåta mig Johan, men du resonerar med samma förnuft som DonQuijote och väderkvarnarna. Inte ens kan du ta till dig att att skattepengar ska användas där de gör störst nytta.
    Du vet så himlans väl att denna lag kan inte fånga in någon, och att det av er påhittade sjöfylleriet är inte ens mätbart. Så jag repeterar, vilket problem ska lösas Johan med alla dessa resurser? Eller är du bara ute efter att av samhällets knappa resurser för att diktatoriskt och 100% grundlöst fostra oss vad får och inte får dricka på vår fritid? Känner du inte i en fara i detta? Att signalera som du gör nu är att säga: “Ni medborgare har inget omdöme och ansvar, det ska skötas av oss politiker. Vi kan inte styrka det, men det blir bäst så för er medborgare att vi tar hand om den delen, för er egen skull”. M.ao. detta är då som du argumenterar inte bara en förmynderi-lag utan en stor örfil till hundratals båtägare som nu har samtliga båtorganisationer bakom sig. Nu är du ute på farligt tunn is Johan, såsom liberal politiker.
    Johan:Ungefär detta har jag sagt och skrivit flera gånger förut, men det är ju så att om man inte vill lyssna på andra så kvittar det vad man säger. Tyvärr har jag ingen större förhoppning om att det ska hjälpa den här gången. Däremot ber jag dig att respektera olika åsikter. Jag respekterar din och jag önskar att du respekterar min. Jag idiotförklarar inte dig för att jag tycker att du har fel. Det är grundläggande i ett demokratiskt samhälle att olika åsikter ska respekteras.
    Ola. Ja, när argumenten inte finns så kommer man dragandes med det enda man har, “repektera min åsikt”. Men Johan, det är totalt respektlöst av dig att ställa oss under förmynderi-lagar utan att peka på vilks sakliga grunder, så glöm att du erhåller någon respekt för denna världsunika tvångströja du grundlöst dragit på oss. Du har idiotförklarat mig nu och flera hundratusen till. Fint. Jutst för detta “respektera min åsikt” så har jag en sida enbart för de som i ena stunden stödjer lagen med detta “sakliga” argument för lagstiftning “respektera min åsikts-lagstiftning” sedan inser att det håller inte, så flyttar man tyngden till den foten” för jag tycker så”. Tyckar/åsikts-lag, vad gäller Johan?

    Johan:Till slut, alla mot mig? När riksdagen antog lagen reserverade inget parti sig. Det finns ett antal ledamöter, framförallt alliansledamöter, som inte gillar lagen och motionerar om att ändra den, men det betyder knappast att alla är mot mig. Förra sommaren gjordes det också en undersökning bland svenska folket och åtta av tio tillfrågade svarade att det är lika omdömeslöst att köra båt alkoholpåverkad, som att köra bil alkoholpåverkad.
    Ola: Ja alla båtorganisationer mot dig. Ingen ide tala om för dig vilka de är, du har ju inte ens en båt. den undersökning du kommer dragandes med, herregud Johan, den är ju sågad i småsmulor. Som man frågar får man svar, har man båt som inte omfattas av lagen osv osv.. Johan. kläm fram riktiga argument som är relaterade till sjön. Är det helt omöjligt? Glad Påsk, Ola

  25. Hej Johan.
    En nyfiken undran, nu när du ändå ska lämna och med facit och fakta i handen.
    Du har bussat tre poliskårer (tull, kbv, polis) på vanliga hyggliga skötsamma Svenssons på sjön om de tagit en pilsner till lunch.
    SjörättsInstitutet, media m.fl har slagit att detta är resurskrävande och löser inget problem för problemet är närmast ett hjärnspöke.
    kritiken är enorm, det vet du.
    Cardagsbrotten, våldtäkter osv åker direkt ned i källaren, faktiskt till 94%.
    Fakta som är oemotsägliga.

    Du kommer bli ihågkommen som en av de som är “pappa” till detta haveri och skräckexempel på nykriminilasering.
    Står du fast än idag med den drucknes envishet att denna lag är bra, löser ett problem trots att alla fakta säger emot dig? (Även sjöpolisen intygar att denna lag löser inget).

    http://alltom02promillepasjon.se/index.php/sjopolisen-styrker-att-0-2-promillekravet-ar-onodigt

  26. Radio Österåker Bernt Olander says:

    Hej Ola vad har du för telefonnr jag vill ha kontakt med dig ang 0,2% vi tänker sända i radion dag ett i inlägg ang 0,2 så vi vill gärna att du själv berättar om denna idiotiska lag
    MVH
    Bernt

    Bernt Olander
    Hamnkapten
    Albano Båtklubb

    0705 739200

Leave a Reply

Your email address will not be published.