Detaljreglera eller kräva ansvarstagande?

Under hot om ett sämre tillkännagivande från S, Mp, Sd och V så har tydligen alliansen gjort upp med S om att införa krav på handsfree i bilen och förbud mot att läsa eller skriva sms under körning.

Visst kan det vara fruktansvärt omdömeslöst att sms:a eller ens prata i mobil under körning, men kan vi inte kräva att bilförare ska klara av att göra den bedömningen?

Ska det även vara olagligt att mms:a, skicka mejl, läsa tidning, ändra radiostation, dricka kaffe, äta hamburgare, plocka upp nappen och så vidare. Det är omöjligt och orimligt att ha en lagstiftning som säger precis vad en förare får och inte får göra under körning. Dessutom borde det i så fall vara olika regler i storstadstrafiken, på motorväg och på grusvägen ute på landsbygden.

Det enda rimliga är som jag ser det att ställa krav på tillräcklig uppmärksamhet utifrån vad situationen kräver. Annars kan föraren dömas för vårdslöshet i trafik. I det långa loppet är jag övertygad om att krav på förarens ansvarstagande är trafiksäkeare än att staten ska berätta exakt vad man får och inte får.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

22 Responses to Detaljreglera eller kräva ansvarstagande?

  1. AH says:

    Hur funkar detta förslag med de av oss som använder våra smartphones som GPS navigatörer i bilen? Känns lite lesset om man får böta för det 😛

    Mvh

  2. Precis, ytterligare ett exempel på omöjligheten att detaljreglera.

  3. frekar06 says:

    Nu ska man utreda ett GPS förbud i bilar. Utredningen ska vara klar 2012. Låter som en helt orimlig utredning och totalt vansinnig lagstiftning om den skulle införas.

    http://www.dn.se/motor/nyheter/utskott-vill-reglera-mobil-i-bil

    Riksdag och Regering ska som jag ser det reglera de övergripande frågorna och inte ägna sig åt sådana här försök att detaljreglera.

    Frekar06

  4. z999 says:

    Jag håller med Johan i det här inlägget.

  5. Erik says:

    Kan man hoppas på att det enda någotsånär liberala partiet är ännu tydligare i riksdagen och att det inte bara blir en ny gråtande federley som gör en ny biskop brask “härtill är jag nödd och tvungen”?

  6. Kompromissen gör att vi slipper ett ännu sämre beslut. Men visst vill jag gärna rösta mot kompromissen också.

  7. Viktualiebrodern says:

    Stockholmsperspektivet igen. Kör man på en rak väg där man får möte högst varje 5 km är det enbart dumt att förbjuda samtal i alla situationer och vid alla tidpunkter.

    Sms:a och tala i telefon i stadstrafik är en helt annan sak.

    Om ni i centern har någon känsla kvar som landsbygdsparti röstar ni ner det här.

  8. Anonymous says:

    Helt orimligt att detaljstyra och helt osannolikt att polisen skall kunna bötfälla förutom vid samtal utan headset (för det syns). Det är ju svårt för polisen att veta om jag sms’at eller skrivit mail på min iPhone/smartphone. Jag håller med Johan, tydliggör att vårdslöshet i trafik gäller brist på uppmärksamhet och håll det till det.

    Förtydligande dock. Utredningen om förbud mot GPS gäller inte förbud mot GPS utan förbud att knappra på din GPS under bilfärd.

  9. Centerpartiet är ett parti både för landsbygden och storstaden och som jag skriver är vi som parti motståndare till den här typen av detaljreglering.

  10. Mange says:

    Vilken otroligt naiv syn ni har på människors förmåga till eget ansvar…

  11. Om man inte kan ta ansvar för sin körning så kanske man inte ska ha något körkort.

  12. Mange says:

    Det var väl inte en relevant paralell? Ens förmåga att köra bil har ju inte ett dugg med att göra huruvida man sitter och smsar samtidigt som man kör. Det är ju alldeles uppenbart att färre skulle göra det om det var förbjudet.

    Har du tänkt på hur många lagar du måste ändra om du ska driva linjen att man inte ska förbjuda saker som du tycker folk ska ta ansvar för själv?

    I hur många länder i världen är det tillåtet att ens PRATA i mobilen när man kör?

  13. frekar06 says:

    Instämmer till fullo i din senaste kommentar Johan!

  14. Jo, det är en oerhört relevant parallell. Att köra bil handlar om att göra en lång rad bedömningar och ta ansvar för sitt eget, medpassagerare och andra trafikanters liv. Den som inte klarar av att göra dessa bedömingar och ta ansvaret som det innebär att köra bil ska inte ha körkort

    Ska du sakta ner i korsningen, är det högerregeln som gäller, är det tillräckligt lång omkörningssträcka för att komma förbi traktorn som du ligger bakom, barnet som kör rollerblades på trottoaren verkar osäker, ska jag ändra radiostation, ska jag svara i mobilen som ringer just nu när jag närmar mig en rondell, bebisen i baksätet skriker för att han har tappat sin napp, rödljus, då kan hon passa på att sminka sig lite till, rödljus, då kan jag läsa sms:et som precis kom, hålla i en kopp kaffe, hålla i en mobil, prata med mannen i passagerarsätet, pratta med mannen i mobilen, med handsfree….

    Visst skulle färre sms:a under körning om det var förbjudet, det tror jag med, men är det relevant att förbjuda mig att skriva “OK” i ett sms och skicka till min fru som svar på en fråga som hon har sms:at mig när jag sitter och väntar på ett rödljus? Vad gäller att prata i mobilen så har kravet på handsfree ingen vetenskaplig grund. Forskare har visat att själva samtalet är det som stör mest, inte att hålla i en mobil. Så då borde även handsfree-samtal förbjudas, och varför inte förbjuda samtal med andra i bilen när vi ändå håller på…

    Varför ska vi detaljstyra att man inte får göra en sak medan man kör när det finns många andra minst lika allvarliga saker som man inte heller bör göra under vissa situationer? Plocka upp nappen som ramlat ner och ligger in under passagerarsätet? Trycka på bilstereons knappar, trycka på gps:ens knappar, är det bättre än att trycka på mobilens knappar? Sminka sig under körning verkar farligare än att prata i mobil. Äta, läsa tidning, skriva mejl, läsa mejl, försöka få ljudet att fungera på barnens dvd. Var går gränsen för vilka förbud vi skulle behöva ha och hur ska vi kunna förutse vad folk kan tänka att göra i en bil? Såg ni “Sopranos” förrförra veckan? Det verkade hemskt trafikosäkert att bli avsugen under tiden som man kör bil…

  15. frekar06 says:

    Exakt Johan. Det blir ett oerhört märkligt system det här. Med det resonemang som förs från de som vill detaljreglera så skulle vi väl också förbjuda Mcdrive till exempel. Det kan ju vara trafikfarligt att köpa mat och sedan förtära den i bilen. Eller varför inte förbjuda att dricka vatten under bilfärd när vi ändå är igång?

  16. Mange says:

    Håller verkligen inte med. Kan faktiskt inte ens förstå ditt resonemang. Det är ingen som föreslagit att förbjuda något av alla de otroligt långsökta exempel du tar upp. Blir väl lite enklare att diskutera om du håller dig till det gäller, nämligen mobilen. (Fick man skriva så eller kränkte jag någons personliga integritet nu?)

  17. Är det långsökt att ändra radiokanal? Är det långsökt att ta upp nappen? Är det långsökt att äta eller dricka i bilen? Vad är svårt att förstå?

    Det kan vara farligt att använda mobilen i bilen, men det kan också vara farligt att göra mycket annat i bilen. Varför ska då en sak förbjudas? Det är omöjligt att peka ut precis vilka saker som är farliga vid vilka tillfällen och därför är en generell lagstiftning om att bilen måste framföras på ett trafiksäkert sätt korrekt och funktionellt.

  18. Mange says:

    Men herregud, vem har föreslagit att förbjuda de sakerna?? Det handlar ju om mobilen. Den behöver du absolut inte använda för att varken prata eller smsa med just samtidigt som du kör, eller hur?

    Du svarade inte på min fråga, i vilka länder är det tillåtet att ens PRATA i mobilen när man kör?

    Det är faktiskt väldigt svårt att förstå din ståndpunkt, ja. Varför finns det lagar och förbud överhuvudtaget? Enligt ditt sätt att se på saken kan man lika gärna ta bort allt. Det ska tydligen vara helt öppet för eget ansvarstagande i din nyliberala värld. Passa på att privatisera polisen också när ni ändå är igång.

  19. Men Mange, vill du inte förstå eller kan du inte?

    Varför vill du förbjuda en sak i bilen som du anser är farlig men inte andra saker som är lika farliga? Var finns logiken?

    Det är inte nödvändigt att ändra radiokanal, sminka sig, äta eller dricka i bilen heller, så det handlar inte om vad man måste göra, det handlar om vad folk faktiskt gör medan de kör.

    Det är tillåtet i de flesta länder att tala i mobilen medan man kör. En del har totalförbud, en del har handsfreetvång och de flesta har inga sådana regler alls.

    Nej, jag är varken nyliberal eller vill ha privat polis (vad det nu har med diskussionen att göra), men jag ser problem med detaljlagstiftning som aldrig kan bli heltäckande och som dessutom ger legitimitet att göra de saker som inte täcks av den detaljerade lagstiftningen.

  20. frekar06 says:

    Mange:

    Nu får du väl ändå ta och ge dig. Det är ingen som föreslagit en privatisering av polisen. Den frågan har för övrigt ingenting med innehållet i Johans inlägg att göra. Din logik och ditt resonemang är rätt svår att förstå faktiskt. Staten ska sätta ramarna för hur samhället ska fungera på olika nivåer. Men man ska inte ägna sig åt detaljreglering.

    Det torde väl ändå vara rimligt att man som medborgare i det här landet kan och tar eget ansvar. Eller ska jag tolka dig som att du vill att staten helt och hållet ska göra allt och medborgarna inte ska ta något eget ansvar alls?

  21. Mange says:

    Vem är det som inte vill förstå? Jag VILL och FÖRSÖKER förstå ert resonemang men lyckas verkligen inte. Varför ska jag ge mig? Om du inte tycker jag får uttrycka min åsikt om det här så får du väl censurera bort mina inlägg!!
    Vilket BS om att det skulle vara lagligt att prata i mobilen i de flesta länder. Bara i Europa är det i princip alla utom Sverige som något slags förbud.
    Anledningen att jag tog upp polisämnet är inte ett dugg mer uppseendeväckande än er flykt från ämnet. Ingen har föreslagit ett förbud på alla de saker du tagit upp Johan, bara mobilen har varit ämne för diskussion. Hoppa inte på mig för saker ni gör än värre själv, tack.

    Min absolut sista kommentar om detta är att självklart vill jag att folk ska ta ansvar för sina handlingar själv, allt annat är bara löjligt att påstå. Däremot är jag helt övertygad om att verkligheten inte ser ut så. 15-20 personer dör varje år i trafiken i olyckor där mobilen varit orsaken. Allt enligt Motormännens statistik. Detta hade för fasen inte varit så om nu folk hade tagit det ansvar man borde. Ett förbud mot hantering av mobil vid bilkörning(och inte något annat, ok?) skulle säkert bättra på de siffrorna rejält! Vad har ni att förlora? Så, nej, jag fattar verkligen inte vad som är så hemskt med den här ISOLERADE frågan.

  22. Mange, du som följer min blogg vet att jag inte censurerar. Du får gärna uttrycka dina åsikter, även om jag tycker att du har fel och är väldigt ologisk.

    Först frågar du om hur många länder i världen där det är lagligt att prata i mobilen under körning och sedan hänvisar du till Europa. Världen är mycket större än Europa…

    Men om det nu är så att ett förbud mot att använda mobiltelefon i bilen är så viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt, varför är då Sverige trafiksäkrast i EU (tillsammans med GB och NL)? Motormännen har beräknat att det dör 10-20 personer i trafiken pga mobilanvändning, men vad dog övriga 250-260 av? Vad ska vi förbjuda för att komma åt det stora antalet döda? Förbud mot alkohol över viss berusning finns redan. Förbud mot att köra bil om man inte har sovit på 20 timmar? Nej, det går inte. Lika lite som det går att komma åt alla de andra relevanta sakerna som jag har nämnt tidigare med detaljreglering. Vad som krävs är en generell lagstiftning som ställer krav på förarens uppmärksamhet och att alla som kör bil tar sitt ansvar fullt ut.

    Sedan kan jag lägga till att forskningen visar att det är själva samtalet som stör körningen och inte att hålla i en telefon. Så kravet på handsfree är märkligt. Så av de 10-20 döda så kanske 5-10 beror på någon slags hantering av mobiltelefonen. Och vad säger att dessa 5-10 skulle sluta använda mobilen om det blir en lag mot det? Vi har en lagstiftning mot att köra berusad och ändå kör väldigt många rattfulla varje dag. Till detta ska tilläggas att den som idag vållar en olycka pga att han eller hon sms:ar eller liknande redan med dagens lagstiftning kommer att dömas för vårdslöshet i trafik.

    Med andra ord är det väldigt sannolikt att det blir en lagstiftning som inte förbättrar trafiksäkerheten utan enbart gör att alla som då och då använder mobilen under körning helt utan fara för andra blir av med den möjligheten.

    Till slut skulle jag med det bestämdaste hävda att ett totalt förbud mot att prata i mobil under körning, dvs även med handsfree, vilket en del vill ha, skulle vara försämrande för trafiksäkerheten. Hur många är vi inte som lyssnar på olika radiokanaler och ständigt hör information om en pågående bärgning, en olycka som skapar köer på viss väg osv? Tror ni att den informationen skulle komma in till radiostationerna om trafikanter inte fick ringa in under körningen? Väldigt få skulle bemöda sig att svänga av eller köra in till sidan för att ringa upp och meddela en sådan sak i jämförelse med idag när många gör det för att hjälpa sina medtrafikanter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.