Kriminalisering av eftersupning

2004 var första gången jag motionerade i riksdagen om att s.k. eftersupning behöver kriminaliseras. Då var det en s.k. kommittémotion, så hela partiet stod bakom den. Då skrev vi:

“En annan brist i lagstiftningen är att s k “eftersup” inte är olaglig. Om en förare omedelbart efter att ha varit inblandad i en trafikolycka intar alkohol eller narkotiska preparat fördärvar detta möjligheten att enkelt bevisa att föraren var berusad under själva olyckan. En sådan lucka i lagen borde inte få utnyttjas av skrupelfria personer, varför drickande av alkohol eller intag av narkotiska preparat under sådana omständigheter bör förbjudas. Att förares intag av alkohol eller narkotiska preparat omedelbart efter en trafikolycka bör vara straffbart bör ges regeringen till känna.”

Det har gått nästan sju år, men nu äntligen tycks vi komma framåt. Idag när socialutskottet behandlade ANDT-strategin (en samlad strategi för alkohol-, narkotika-, dopning- och tobakspolitiken) så beslöt ett enigt utskott att eftersupning ska kriminaliseras. Nu blir det ett uppdrag till regeringen att återkomma med ett förslag.

This entry was posted in General and tagged , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Kriminalisering av eftersupning

  1. Lasse605 says:

    Johan
    Jag ska börja med att säga att jag INTE har några som helst sympatier med personer som för fordon i påverkat tillstånd!
    Men något verkar minst sagt skumt här. Kolla nedanstående!
    Här ett klipp från NWT.SE (Nya WermlandsTidningen), 2009-11-26
    ( http://www.nwt.se/lasarnas/fragapolisen/article621536.ece ) :
    Fråga: Från Polisdygnet på NWT.se: ”Mannen hade avvikit från bilen och därför togs prov på eftersupning.” När ett sådant prov tas, blir de då dömda efter den promillen de har vid mättillfället?
    / Malin
    Svar: Ja, det är provet som tas vid mättillfället – eftersupning – som gäller.
    V V,
    Förundersökningsledare vid trafikenheten
    ———————————————————————
    I Värmland tycks man redan 2009 ha anammat den lagstiftning Du (och andra) nu efterlyser.
    Har förundersökningsledaren vid trafikenheten egna lagar, eller är det ett enigt socialutskott som har dålig koll?

  2. Nisse Nilsson says:

    Bra, det var på tiden.
    Kan man hoppas att vi snart får en lagändring som innebär att det inte längre ses som en förmildrande omständighet att man är yrkestrafikant vid straffmätning i trafikbrott? Det borde snarare vara en försvårande omständighet vid straffmätningen att man är yrkestrafikant.

  3. Jakob says:

    Det finns väl inte mycket att invända mot detta, men eftersom en hel del på denna blogg handlar om det politiska spelet, så kanske just den aspekten förtjänar en kommentar. För sanningen är väl att det till slut blev sossarnas linje som segrade?Precis som inrikesredaktionen hos Ekot kan man nämligen undra lite över turerna i den här frågan och att socialutskottet råkar enas just nu. Måhända borde även detta ha nämnts i blogginlägget.

  4. Johan Tjäder says:

    Heja Johan!

    Det är tur dock att detta inte är EU-direktiv, eftersom det tog så lång tid att komma till skott så då hade vi fått böter, samt att V och MP hade varit mot alltihopa då.

  5. z999 says:

    Jag tycker att det är konstigt att det kan ha så stor betydelse att köra bilen packad eller inte. OK, om man är aspackad, men bakis, kan det verkligen göra så stor skillnad? Statistisken med fyllon i trafiken innebär ju att man gör ett likhetstecken mellan alla som har alkohol i kroppen oavsett mängden. Är det någon idé att lita på sådan statistik alls? Och är vi så lika i reaktionssnabbhet att inte individuella skillnader betyder mer?

  6. z999 says:

    Jag är annars helt positiv till förbudet mot eftersupning.

Leave a Reply

Your email address will not be published.