Sista dagen i riksdagen före juluppehållet

Nu i eftermiddag är det den sista debatten och voteringen före juluppehållet. Imorgon bär det av ner till Skåne för lite välbehövlig vila och givetvis ett och annat härligt skånskt julbord.

Det är svårt att tro att det bara är tre dagar till julafton, men har man barn som varje morgon öppnar julkalendern så blir man ständigt påmind om hur många dagar det är kvar tills tomten kommer. Och tro det eller ej, alla julklappar är redan inhandlade.

Eftersom den trådlösa uppkopplingen fungerar uselt i sommarstugan (varför heter det inte vinterstuga på vintern…?) så kommer jag att hålla bloggandet och kommenterandet på en lägre nivå.

God Jul!

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

24 Responses to Sista dagen i riksdagen före juluppehållet

  1. z999 says:

    God Jul Johan och Frekar06.

  2. Staffan says:

    Och du passar på att avsluta årets riksdagsinsats med att rösta “ja” till att höja avgifterna för att åka tåg över Öresund med en summa som skulle leda till ungefär 800 kr högre pendlingskostnad per månad. Som tur var föll förslaget trots din insats, men jag hoppas du är nöjd med din röst.

    Ha en god jul!

  3. Johan Tjäder says:

    Dålig täckning? Bah! Vilken ursäkt. När 3G-licenserna delades ut, 2000, skulle näten nå 8.860.000 personer i landet inom tre år. Är det dags att börja klaga på IT-ministern?

  4. frekar06 says:

    God Jul Johan och Z999!

  5. Don Joan says:

    Önskar en riktigt fridfull och God Jul till Skåneland. Kan du gissa vad tomten håller på för lag? Jodå, du gissade rätt. Samma som tandfen. Njut av ledigheten/ J

  6. Staffan, det du beskriver var det ursprungliga förslaget från infrastrukturministern. Men efter att jag och flera andra skånska alliansledamöter förklarat för Elmsäter-Svärd och Trafikutskottet vad det förslaget skulle innebära så fick vi till ett bättre utskottsbetänkande och löfte från ministern. Så det vi röstade för hade inneburit en höjning av biljettpriset för enkelresa med 3,50 kr (om Skånetrafiken hade valt att lägga hela kostnadsökningen på biljettpriset, normalt betalas 1/3-2/3 av all kollektivtrafik i Sverige med skattepengar). Med andra ord en väldigt stor skillnad från det du beskriver.

    Men, ska jag vara helt ärligt, så var det en förlust jag tog med ett leende.

    Johan, svårt att anklaga IT-minister Hatt för att vara skyldig efter drygt två månader på jobbet. Däremot har jag klagat hos “3”. Enligt dem skulle jag ha alldeles utmärkt täckning här, men när jag sedan hade fått deras trådlösa modem och kom hit så gick det överhuvudtaget inte. Det trådlösa jobb-modemet är Telenor och det fungerar, men frustrerande långsamt. Vi har förmodligen hamnat i någon skugga. Grannar som inte bor mer än några hundra meter bort har täckning.

    Måste berätta hur det var när jag ringde till 3 och klagade…. Jag började med att berätta hur de hade sagt att jag skulle ha bra täckning innan jag bestämde mig för just 3:s abbonemang men att det sedan inte går alls. Hon frågade var jag bor och knappade in på sin dator och svarade mig: “Jo, du har full täckning där du bor.”

    “Ähhh, ursäkta, men jag ringer inte och klagar på att jag inte har täckning om jag har full täckning. Vad dina kartor säger är jag inte speciellt intresserad av, verkligheten gäller och inte kartan.”

    “Jaha, men vi har täckning där.”

    Vad mer skulle jag säga? Jag kunde lika väl ha försökt ringa till Fröken Ur och förklara…

    Don Joan, det är klart att jag vet vilket lag tomten håller på. Han är såklart himmelsblå!

  7. z999 says:

    Eftersom tomtens klädsel (för er som saknar svensk folklore) är svart-vit-röd så antar jag att han är traditionell nationalsocialist. Dessutom främjar han führer-principen med att dela ut klappar enbart till lydiga barn. Genetiskt manipulerade renar för dessutom tankarna till doktor Mengeles expriment.

  8. frekar06 says:

    Johan och Staffan:

    Det stora problemet med förslaget var inte de här 3,50 kronorna i ökning på priset på biljetterna. Det stora problemet var att förslaget i princip innebar att ge en “blank check” till Trafikverket som skulle få bestämma över avgifterna på bron. Eller med andra ord, det var vad som skulle komma efter dessa 3,50 kr som så många var allvarligt oroade över. Och Staffan har rätt i att man här nere gjorde bedömningen att priset på ett månadskort på sikt skulle komma att öka med över 800 kronor. Så det var med andra ord helt utmärkt att riksdagen röstade ner förslaget från regeringen.

    Johan Tjäder:

    Det är som Linander säger. Man kan inte anklaga nuvarande IT-ministern för att det är problem med täckningen i olika delar av landet. Det är för övrigt operatörerna som ska se till att deras täckning faktiskt fungerar, och därmed är det bra att göra som Linander och klaga på den dåliga täckningen hos sin operatör.

    Linander:

    Du har totalt fel om vilket lag tomten håller på. Tomten håller naturligtvis på laget från “Sundets pärla”, dvs. Helsingborgs IF.

    Frekar06

  9. z999 says:

    En mångkulturell julhälsning, vi har ju inte bara kristna i landet.
    http://www.youtube.com/watch?v=9uK3jAzSv9c&feature=player_embedded

  10. z999 says:

    Centern under 4% spärren.
    http://www.dn.se/nyheter/politik/centern-under-fyra-procent
    Kanske inte så speciellt under mellanvalsperioden?
    SD steg litegrann och det snackas om att självmordsbombningen senare kommer att påverka SD’s resultat till eventuellt ännu bättre siffror. Men jag tror att det är fel, det är när de andra partierna talar om hur fredlig islam är och att åtgärden mot terrorism/islam blir mer övervakning och inskränkningar i integriteten för “vanligt” folk samt en evig krigsinsats i Afghanistan.

  11. frekar06 says:

    Z999: Att Centerpartiet ligger under 4 procent spärren är inte konstigt. Var har dom varit sedan valet? Samma sak gäller Kristdemokraterna som ligger ännu sämre till. Vi har helt olika uppfattningar om Islam. Det är en fredlig religion som jag ser det, åtminstone lika fredlig som Kristendomen i alla fall.

    Att den svenska borgerligheten helt har tappat bort sin liberala ideologi är ingen nyhet precis. Att man inte har någon politik värd namnet på integritetens område är heller ingen större nyhet. Det är tydligen viktigare att vara knähund åt USA än att företräda en linje där integriteten försvaras. Detta framgår helt klart i Wikileaks dokument som Piratpartiet har fått tillgång till.

    http://rickfalkvinge.se/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

    Det visar sig att USA gav den svenska regeringen en lista på vad som skulle göras mot fildelningen av upphovsrättsskyddat material. Den har man lydigt bockat av. En punkt återstår bara nu på USA:s kravlista. Det är tydligen också enligt USA:s sätt att se på saken “en högljudd ungdomsrörelse” som kämpar för grundläggande medborgarrätter i det här landet.

    Ok, det är därför Piratpartiet nu finns i över 30 länder. USA gillar enligt andra Wikileaks dokument tydligen inte heller att PP kom in i EU-parlamentet och menar att en viktig lärdom nu är att försöka få de unga att rösta mer “effektivt”. Övervakningsstaten och Upphovsrättsindustrin kommer falla förr eller senare, vare sig USA vill det eller inte. Det är synd för den svenska regeringen, för upphovsrätts lobbyn och för USA att vi nu får reda på vad som sker bakom kulisserna. Här är en rapport från Justitiedepartementet som är rena upphovsrättspropagandan och som vi nu vet, via Wikileaks, var beställd från USA:

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/20/06/358bbc7c.pdf

    /Frekar06

  12. z999 says:

    @Frekar06:
    “Det är en fredlig religion som jag ser det, åtminstone lika fredlig som Kristendomen i alla fall. ”

    Du jämför bara själva läran då alltså? Även om inte du kan se det tydligen så ger det vissa effekter när en lära/religion får jäsa och ruttna i teokratiska diktaturer i mellanöstern till skillnad från när en religion utvecklas i en demokratisk väst-värld.
    För mig är det obegripligt hur någon kan tro att det ska resultera i en fredlig tolkning av en lära i en sådan miljö. Kristendomen har utvecklats i en miljö där den ifrågasätts, islam ifrågasätts inte så mycket i de muslimska länderna.

    Även om du anser att båda lärorna är lika fredliga så är det en stor skillnad om den ena läran anses vara nedtecknad av Gud själv och överlämnad till en profet (Muhammed alltså) som var analfabet än om läran är nedtecknad under uppenbarelse i en bok där det handlar om att hitta andemeningen. Kristna lever inte efter gamla judiska lagar och regler trots gamla testamentets påbud.

    Angående övervakning så var det intressant information från dig (igen) eftersom du är så påläst och insatt. Jag har tidigare pushat för Cory Doctorows bok “little brother”, jag tror att du skulle finna den mycket intressant.

  13. frekar06 says:

    Off topic kommentar: Regeringen och Försäkringskassan måste skärpa sig. Nu är det ännu ett fall med en svårt sjuk som inte får någon sjukpenning. Han går på dialys 28 timmar i veckan. Han har 13 procent syn och sitter i rullstol eftersom han är förlamad i båda benen. Nu förlorar han sjukpenningen.

    http://svt.se/2.82111/1.2282129/sjukpenningen_forsvinner_nasta_ar?lid=puff_2282129&lpos=rubrik

    Det börjar bli bråttom att göra något åt den orimliga och ansvarslösa reformen av sjukförsäkringen har så stora brister att det inte går att lappa och laga. Frekar06

  14. z999 says:

    Håller helt med Frekar06 i off-topic inlägget.

  15. frekar06 says:

    Z999: Jag förstår inte var du har fått din syn på Islam ifrån, för den stämmer inte överens med det som forskningen säger om Islam. Det finns en extrem tolkning av Islam som jag också har stora problem med att acceptera. Men det är verkligen inte många muslimer som tror på denna extrema tolkningen överhuvudtaget.

    För övrigt kan man göra samma extrema tolkning av i stort sätt alla religioner i världen om man så vill. När det gäller Gamla Testamentet så har den inte samma ställning i Kristendomen som det Nya Testamentet har, även om det har viss betydelse även för kristna. Hela den kristna skapelseberättelsen (som är samma i Judendom och Kristendom) finns ju i GT. Däremot så utgörs ju den judiska bibeln (Toran) av Gamla Testamentet. De Ultraortodoxa judarna (som är ytterst få idag) vill ju bevara de idéer som fanns på medeltiden.

    För övrigt kan vi nu börja se konsekvenserna av att tvinga Internetoperatörer att lämna ut uppgifter om vem som står bakom en viss IP-adress, något som IPRED Lagen för med sig. Sån tur är kan denna lag inte tillämpas i Sverige på flera år då Högsta domstolen skickat hela rasket till EG-domstolen. I Tyskland har man nu börjat skicka rena utpressningsbrev till fildelare. Antingen betalar du eller också drar vi dig inför domstol. Eller med andra ord, man har gett upphovsrättsindustrin en möjlighet till statligt sanktionerad utpressning mot medborgare. Det här kommer inte bli någon vacker syn. Vad gör du om du får ett sådant här utpressningsbrev hemskickat och du är oskyldig? Ska du då ta risken att gå till domstol eller ska du betala ändå? Fall där oskyldiga fått betala för att dom inte vågar gå till domstol och få sin sak prövad har redan inträffat i Danmark. Att oskyldiga kan drabbas hårt när man gör på detta sätt, något som även den svenska regeringen gjort genom IPRED, verkar inte man vara fullständigt ointresserade av. Om detta hade varit viktigt hade inte IPRED-lagen genomförts.

    http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1339771/Hot-far-fildelare-att-betala.html

    Lägg sedan till FRA-lagen, Datalagringsdirektivet, Polismetod utredningen, slumpvisa drogtester av barn osv. så ser man tydligt vart vi är på väg. Välkommen till DDR 2.0 på hemmaplan!

  16. frekar06 says:

    “verkar inte man vara fullständigt ointresserade av”

    Det ska stå: verkar man vara fullständigt ointresserade av

  17. frekar06 says:

    Hm, med tanke på det kaos i tågtrafiken som varit i juletid och som till viss del fortfarande är så kanske SJ borde fundera över att söka jordbruksstöd från EU. Vem som helst verkar kunna få jordbruksstöd från EU. Nestle, Coca-Cola, flygplatser, golfbanor osv. får redan idag jordbruksstöd från EU. Undrar hur man kan betrakta flygplatser som jordbruksverksamhet?

    http://www.nyhetskanalen.se/1.1959879/2010/12/27/jordbruksbatalj_vantar_i_eu

  18. z999 says:

    @Frekar06:
    “Jag förstår inte var du har fått din syn på Islam ifrån, för den stämmer inte överens med det som forskningen säger om Islam.”

    Från media, från samtliga imamer jag hört uttala sig och från diverse muslimer (utövande) jag känner.
    Ett exempel-
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/mord-pa-kristna-i-bagdad
    Det är inte så att min bild av islam bryter mot din önskebild av islam? Det är efter att ha fått svaret “islam är en fredlig religion” en gång för mycket som jag har 1000% förståelse för den som skriver “äntligen” när man tror att det hänt något som till slut väckt vissa personer, som en självmordsbombning på hemmaplan.

    Och någon forskning som säger att islam skulle vara fredlig tror jag verkligen inte på, jag har aldrig sett någon sådan seriös forskning. Det ligger på samma nivå som att påstå att nazism handlar om att bygga motorvägar.

    “Det finns en extrem tolkning av Islam som jag också har stora problem med att acceptera. Men det är verkligen inte många muslimer som tror på denna extrema tolkningen överhuvudtaget.”

    Inte? Finns det någon gallupundersökning från arabvärlden (alltså, vi talar om en åsiktsundersökning utförd i en teokratisk diktatur)?

    “För övrigt kan man göra samma extrema tolkning av i stort sätt alla religioner i världen om man så vill.”

    Ja, det kan man. Min religion blev extremt missbrukad av nazisterna under 1930-talet så till den milda grad att den plötsligt hade fler nazister än icke-nazister bland utövarna. Och den har inte återhämtat sig ännu.

    “När det gäller Gamla Testamentet så har den inte samma ställning i Kristendomen som det Nya Testamentet har, även om det har viss betydelse även för kristna.”

    Har inte GT samma ställning? Det är som att säga att slutet på en deckarbok har en starkare ställning än början eftersom man får reda på vem som är mördaren i slutet. Bland seriösa kristna så har GT en stor plats att fylla i religionen för att förstå sammanhanget.

    “Lägg sedan till FRA-lagen, Datalagringsdirektivet, Polismetod utredningen, slumpvisa drogtester av barn osv. så ser man tydligt vart vi är på väg. Välkommen till DDR 2.0 på hemmaplan!”

    Håller med. Och trots att jag tillhör extremhögern(?) så ser jag dessa hot (motreaktionen mot islams nya rörlighet i världen bland annat) från staten som större. Något annat jag tänker på när jag läser inlägg från dig om IPRED och FRA med mera är hur starkt inflytande den så kallade musik och filmbranschen har på politikerna.

  19. frekar, det vi röstade för var inte alls en möjlighet för Trafikverket att höja med hur mycket de själv önskade. Trafikutskottet begränsade propositionens förslag så att det enbart var ett ja till steget som skulle innebära en höjning med 3,50 kr för en enkelbiljett. Skulle Trafikverket vilja lägga ut en större del av (den orättfärdiga) passageavgiften på persontågsresenärerna över bron så skulle det krävas nytt riksdagsbeslut.

    Det är aldrig roligt med dåliga opinionssiffror, men eftersom SCB:s senaste undersökning presenterades för bara några veckor sedan så är det mer logiskt att titta på den eftersom betydligt fler tillfrågas i den. Men vi har ingen anledning att vara nöjda med ca 5,5 procent heller.

    Att svenska regeringen skulle “ta beställning” från USA är en ren lögn. Det är möjligt att amerikanska ambassadtjänstemän vill ge den bilden hem till sina chefer, och att PP vill ge den bilden förvånar inte det minsta, men som en av alliansens ledande rättspolitiker kan jag garantera att jag inte fallit för USA:s argument. Jag har för övrigt inte blivit kontaktad en enda gång av dem på 8,5 år. (Har däremot varit hos förre ambassadören och protesterat mot Guantanamo.) Påståendena förefaller extra märkliga när flera av besluten är EU-relaterade, då borde alltså USA först fått med sig hela EU på sin linje.

    Är det något konstigt i att departementet informerar om befintlig lagstiftning?

    z999, oavsett om det finns en, tio, hundra, tusen, tiotusen, hundratusen, en miljon eller tio miljoner muslimska extremister så ska aldrig övriga muslimer dömas för vad de gör.

  20. frekar06 says:

    Det är dina egna borgerliga kollegor i Skåne som har beräknat vad det förslag som låg på riksdagens bord skulle innebära. Har dom fel enligt din uppfattning?

    När det gäller detta med beställd lagstiftning så är det bara att gå in och läsa innantill på Falkvinges blogg där han publicerar det aktuella telegrammet från ambassaden i Stockholm i sin helhet. Jag vill inte tro att USA beställer lagstiftning i det här landet.

    Men det är mycket besvärande att hålla fast vid det när finns dokument från en utländsk ambassad i Sverige som ger en helt annan bild av verkligheten. Det ska bli intressant att se vad som kommer fram i övrigt i de dokument Wikileaks har kring detta. Då klarnar förhoppningsvis bilden över hur det egentligen förhåller sig. Det är dock som så att det material som Wikileaks har offentliggjort och som rör svenska förhållanden, och då menar jag inte bara om övervakning och fildelning, väcker en del allvarliga frågor. Förhoppningsvis får vi som sagt svar på dessa också.

    http://rickfalkvinge.se/2010/12/22/cables-us-driving-swedish-data-retention/

    Z999:

    Du fortsätter göra en extrem tolkning av Islam. Den islamiska läran har ingenting i sig med de diktatorer som springer rundor och begår det ena övergreppet efter det andra att göra. Dessa har överhuvudtaget inte läst Koranen. Det man försöker göra från dessa maktgalna dårar är att använda Islam för att legitimera våld och terror. Det funkar inte och dom allra flesta muslimer tar mycket starkt avstånd i från allt vad våld och terror heter. En av de högsta imamerna i Sverige har utfärdat en Fatwa som klart och tydligt förklarar att alla former av våld och terrorism är förbjudet enligt Islam. Det kan inte bli ett starkare fördömande än så.

    Frekar06

  21. frekar06 says:

    “Något annat jag tänker på när jag läser inlägg från dig om IPRED och FRA med mera är hur starkt inflytande den så kallade musik och filmbranschen har på politikerna.”

    Ja precis. Lobbyorganisationer vars största dröm är att få övervaka och helst egen makt att stänga ner användare i en rasande takt från Internet är remissinstanser åt den svenska regeringen. En av dom största förespråkarna för en starkare upphovsrätt, dvs. Jan Rosén, är regeringens främste utredare i upphovsrättsfrågor.

    Det är inget annat än skandal att organisationer och personer som kraftigt vill inskränka demokratiska fri- och rättigheter för att de ska slippa hitta nya modeller att sälja sina produkter på ska sitta som remissinstanser i det här landet. Det är på tiden att någon tar initiativ till att slänga ut dessa oseriösa lobbyister från Rosenbad.

    Det är inte bara det att vissa av dessa organisationer är oseriösa lobbyister. En av dessa organisationer, i form av Antipiratbyrån, ägnar sig åt kriminell maffialiknande verksamhet. De springer rundor och hotar och utpressar ungdomar. Det kunde Nyheter 24 visa så sent som 2009. De är trots sin brottsliga verksamhet fortfarande remissinstans åt regeringen, vilket är högst anmärkningsvärt.

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/66549-antipiratbyran-utpressar-tonaringar

  22. frekar, de räknade på propositionens förslag. Men vi röstar inte för eller emot propositionen utan för eller mot utskottsbetänkandet och det förslaget innebar endast 3,50 kr/biljett om hela ökningen skulle tas ut på biljettpriset.

    Efter att nu ha sett en mängd ambassadsrapporter från USA:s Stockholmsambassad så måste man ju börja undra hur de egentligen jobbar. De gör ju uppenbarligen allt de kan för att förmedla en glorifierad bild hem till Washington, enligt ambassadstjänstemännen styr de mer eller mindre hela Sverige. Tror UD i Washington på detta?

    Den som tar ambassadsrapporterna som en sanning på “vad som har hänt” blir grundligt lurad. Det är möjligtvis vad ambassadstjänstemännen önskar skulle ha hänt. När de till och med försöker ge en bild av att de fått Sverige att införa EU-direktiv som Sverige måste implementera…. Pinsamt.

    Man ska inte dra några slutsatser av att olika organisationer, företag, myndigheter osv är remissinstanser. När någon ds, SOU eller annat ska på remissrunda så tar vi med alla möjliga som kan tänkas ha en åsikt i frågan. Därtill är det fritt för alla, även privatpersoner, att ge remissvar.

  23. frekar06 says:

    Den värsta delen av IPRED, dvs. den del som har med utlämnande av uppgifter från operatörerna behövde vi inte införa. Det har EG-domstolen gjort frivilligt. Så på den punkten har USA faktiskt rätt. Frekar06

  24. Det stämmer frekar, men det är inte rätt att USA “beställde”, “fick”, “tvingade” eller på något annat sätt “gjorde” så att Sverige införde den delen av IPRED. Tyvärr fanns det de som ville göra det helt utan sådana påtryckningar.

Leave a Reply

Your email address will not be published.