”Omförhandla passageavgiften för Öresundsbron”

PRESSMEDDELANDE
2010-12-08

Centerpartiet i Skåne:”Omförhandla passageavgiften för Öresundsbron”

De senaste dagarna har det varit en livlig diskussion om den så kallade passageavgiften för tåg på Öresundsbron. Denna passageavgift förhandlades fram redan 1991/92 och då fastställdes att järnvägsföretagen i Sverige och Danmark skulle betala 150 miljoner danska kronor per år för användningen av järnvägen på Öresundsförbindelsen. Ett belopp som sedan skulle ändras med den allmänna prisutvecklingen.

När Öresundsförbindelsen skulle öppnas år 2000 så gjordes bedömningen att passagerartrafiken inte skulle kunna bära passageavgiften. Istället beslöts att Banverket, dvs nuvarande Trafikverket, skulle betala den årliga avgiften till Öresundsbro Konsortiet för nyttjandet av järnvägsanläggningen på Öresundsförbindelsen. Denna kostnad för Trafikverket har inneburit att järnvägstrafiken i hela landet har fått vara med och betala passageavgiften för Öresundsbron.

”Jag kan förstå att tågresenärer i övriga landet inte tycker att detta är alldeles rättvist. Men lösningen är inte att lägga en passageavgift på tågresenärerna som åker över bron utan att ta bort passageavgiften helt, säger Johan Linander.

Att ta den goda resandeutvecklingen med tåg över Öresundsförbindelsen som intäkt för att det ska läggas på en avgift på just den järnvägen är inte rimligt. Det är inte heller rimligt att ha andra avgifter enbart för att spåren går till ett annat land. Det enda rimliga är att järnvägen på Öresundsbron ska ha samma banavgift som alla andra järnvägar i landet. En avgift som betalas redan idag. Högre tågbiljettspriser kommer med stor sannolikhet innebära att fler tar bilen istället för tåget.

Varför ska Öresundsbron få en straffavgift som inte järnvägar med broar och tunnlar får i andra delar av landet? Ingen har kommit på tanken att lägga en passageavgift på Botniabanan. Varför ska den då finnas på Öresundsbron? Avslutar Johan Linander, distriktsordförande för Centerpartiet i Skåne.”

This entry was posted in Pressmeddelanden. Bookmark the permalink.

9 Responses to ”Omförhandla passageavgiften för Öresundsbron”

  1. frekar06 says:

    Bra där Johan. Det vore komplett vansinne (det är starka ord, men i detta fallet kan man inte uttrycka sig i mindre starka ord faktiskt) och direkt skadligt för regionen här nere om de här avgifterna på tågtrafiken över bron infördes såsom Trafikverket ville. Det är därför välkommet att Socialdemokraterna, Vänstern, Miljöpartiet och SD tänker stoppa förslaget i riksdagens kammare.

    Frekar06

  2. Problemet med S, V och Mp:s förslag (som SD inte röstade för i utskottet) är att de vill fortsätta att lägga kostnaden för passageavgiften på alla andra resenärer i landet. Det tycker jag inte heller är rättvist.

  3. frekar06 says:

    Det låter inte orimligt att göra som du skriver i ditt inlägg Johan om att ta bort Passageavgifterna helt och hållet. Man borde kanske, med tanke på hur känslig och komplicerad denna frågan verkar vara, bordlägga hela frågan och sen får man helt enkelt därefter ta en närmare titt på denna fråga i en utredning kanske. Det är mycket bättre att detta får ta sin tid så att vi får ett bra beslut än att riksdagen ska ta ett snabbt beslut här i slutet av december (har jag för mig det var).

    Det är för övrigt pinsamt hur Sverigedemokraterna agerat i denna fråga. Först röstade
    man med regeringen i utskottet. Nästa dag gäller inte det beskedet. Då är det istället den raka motsatsen som gäller. Nu kan man överhuvudtaget inte från SD under några omständigheter acceptera höjda avgifter på Öresundsbron. Tala om att göra en fullständig kovändning på en femöring. Seriöst är det inte heller från SD:s sida.

    /Frekar06

  4. Det visar på den extrema toppstyrningen inom SD. Först säger deras utskottsledamot en sak och sedan bestämmer ledningen att det ska vara tvärtom. Hur länge kommer ledamöterna att acceptera att bli överkörda?

  5. Malte Lewan says:

    Vad jag förstår så går intäkterna från passageavgiften in i statens samlade intäkter. Och trafikverket får sina pengar från samma källa, dvs från staten. Det är ju inte säkert att priserna på tågbiljetter i hela Sverige ligger högre än det skulle gjort utan denna rundgång, utan resursfördelningen till trafikverket kanske tagit höjd för detta? I så fall är det ganska likgiltigt om man gör som du föreslår eller om man fortsätter låter trafikverket betala passageavgiften till staten (även om det senare är en estetiskt ful transaktion). Eller tänker jag fel?

    Eller kanske trafikverket får sina pengar delvis från intäkterna från biljettförsäljningen. Men det förändrar väl inte saken? Det finns ju en subventionerad del och den kanske hade varit lägre om det inte hade varit så att trafikverket betalar 150 miljoner i passageavgift tillbaka till staten. Det snurrar lite för mig nu. 🙂

  6. Malte, jag förstår att det inte är så enkelt. I avtalet 1991 så bestämdes det att de som trafikerar Öresundsbron med persontrafik ska betala 150 miljoner Dkr (räknas upp med index) per år till Öresundsbro Konsortiet. Eftersom det år 2000 när trafiken startade inte ansågs rimligt, biljettpriserna skulle bli för höga, så beslöts det att Banverket (nu Trafikverket) skulle betala in de 150 milj Dkr till Öresundsbro Konsortiet och att de skulle plocka in pengarna på banavgifterna för hela landet.

    Sedan dess har alltså alla tågresenärer i landet fått betala lite extra per resa (såklart väldigt lite om man slår ut det per resa) för att Banverket/Trafikverket skulle få ihop till passageavgiften på ca 200 mkr som skulle betalas till Konsortiet. Nu vill Trafikverket inte längre göra så utan menar att persontrafiken på Öresundsförbindelsen nu är så lönsam att undantaget från år 2000 inte ska gälla längre.

    Jag kan tycka att det är rimligt att övriga landet inte ska betala längre för passageavgiften. Det orimliga är att det överhuvudtaget finns en passageavgift. Det är en påhittad fiktiv summa som inte har sin grund i någon verklig kostnad, något man helt enkelt kom överens om 1991. Det är snart 20 år sedan och bör omförhandlas.

  7. Pingback: Johan Linander (c) vill ta bort passageavgiften över Öresund « Röda Berget

  8. Johan Tjäder says:

    Jag hoppas att du är beredd att driva att Trafikverket ska ta över Arlandabanan också då, samt att normal banavgift ska gälla även där.

  9. Johan, det är inte jämförbart med Arlandabanan. A-train byggde Arlandabanan så den ingår inte i Trafikverkets järnvägsnät och därmed betalar inte heller A-train någon normal Banavgift.

Leave a Reply

Your email address will not be published.