Tyvärr nödvändigt med Förbifart Stockholm

Jag önskar att jag som skåning skulle kunna säga att det vore bättre att lägga 28 miljarder på skånska infrastruktursatsningar istället för på Förbifart Stockholm. Självklart behövs många miljarder i Skåne också, E22 till motorväg, dubbelspår på hela Västkustbanan, Europakorridoren, E6:an till Trelleborg, Simrishamnsbanan är bara några projekt som jag skulle vilja se färdigställda, men jag kan ändå inte påstå att Förbifart Stockholm är ett onödigt projekt.

Trafiksituationen i Stockholm och för alla som måste förbi Stockholm och som idag måste köra in genom stan på Essingeleden gör att Förbifarten är nödvändig att bygga. Detta har även Socialdemokraterna förstått och Carin Jämtin går nu ut och lovar att de också ska bygga om de vinner valet.

Samtidigt går deras samarbetspartier ut lika hårt och säger absolut nej till Förbifart Stockholm. Frågan som självklart kräver ett svar är vad den rödgröna vänsterkoalitionen står för. Kommer de att bygga Förbifart Stockholm om de tar över regeringsmakten eller inte?

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

21 Responses to Tyvärr nödvändigt med Förbifart Stockholm

  1. Nils says:

    Hej Johan! Är verkligen genomfartstrafiken ett giltigt skäl till att bygga den nya trafikleden? Trafikprognosen för den nationella genomfartstrafiken som år 2020 passerar Stockholms län och korsar Saltsjö-Mälarsnittet åt ena eller andra hållet är totalt 211 fordon. (källa: Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA:s yttrande Vägverkets beredning PP 20 A 2006:27366 s. 30)

  2. frekar06 says:

    Bra inlägg i debatten om förbifart Stockholm. Man kan verkligen undra hur oppositionen ska komma överens i den här frågan. V och MP säger tvärt nej, de kallar projektet för “vansinnigt”, medan Socialdemokraterna tydligen vill ha förbifart Stockholm. De har i och för sig inte så mycket val med tanke på att detta är ett populärt projekt bland allmänheten och de ligger uselt till i Stockholm. Så det är nog ingen bra idé att gå emot opinionen här.

    Jag såg förresten regeringens satsning på infrastruktur fram till 2021. Det låter bra, men det är en detalj som jag inte gillar och det är fördelningen av drift- och underhållspengar. Vägarna får 136 miljarder medan järnvägen får 64 miljarder. Jag tror inte att 64 miljarder kommer att räcka på järnvägssidan, behovet av underhåll är enormt på våra järnvägar efter åratal av dåligt underhåll under Socialdemokraternas ledning. Dessutom funderar jag på huruvida det är en bra fördelning om man ser det rent miljömässigt, men det är en annan diskussion. I övrigt ett bra och ambitiöst paket för infrastruktur de kommande tio åren. Hur många miljarder över ert förslag på investeringar i infrastruktur kommer oppositionens förslag att ligga? 10 miljarder? 50 miljarder? 100 miljarder? För att de kommer bjuda över ert förslag kan vi ju räkna med. //Frekar06

  3. Nils, 211 fordon låter helt orimligt lite såklart, men det är klart att de flesta som kommer att använda förbifart Stockholm kommer att påbörja eller avsluta sin resa i Stockholms län. Utan att kunna hänvisa till några siffror så räcker det med att ha kört på Essingeleden i rusningstrafik för att förstå att något måste göras.

    Frekar, 64 miljarder på drift och underhåll på järnväg är “mer” än 136 miljarder på väg om man räknar på hur mycket väg det finns i förhållande till järnväg. Att säga som miljöpartiet att inga fler motorvägar ska byggas är ohållbart, det innebär att fler ska dö t.ex. på E6 till Trelleborg.

    Att de rödgröna vänsterpartierna kommer att bjuda över är vi helt medvetna om, de bjuder över allt vi föreslår.

  4. frekar06 says:

    Johan,

    Jag säger inte att man inte ska underhålla och bygga nya motorvägar. Det jag säger är att pengarna för drift och underhåll för järnväg är alldeles för lite då behovet av pengar till detta område är enormt efter åratal av misskötsel under den socialdemokratiska regerings tiden.

    /Frekar06

  5. Visst är underhållsbehovet för järnväg enormt, men 64 miljarder är också en rejäl ökning av underhållspengarna för järnväg. Om jag minns rätt så är det en ökning med mer än 30% i förhållande till den gamla infrastrukturplanen som Socialdemokraterna tog fram.

  6. Mange says:

    Vadå underhåll av järnvägen? Är det allt ni tänker satsa på? Inga tankar på att bygga ut? Om vi ska kunna klara klimatmålen MÅSTE vi göra såå mycket mer än att bara lägga pengar på underhåll. Tågtrafiken måste ju utökas å det grövsta! Ofattbart att ni inte fattar det…

  7. Ola says:

    Johan..

    Jag tycker det är konstigt att centern prioriterar en sexfilig motorväg för att öka trafiken i Stockholm istället för att bygga Norrbotniabanan som kan öka vår export och minska lastbilstrafiken till förmån för miljön. Vet du hur mycket utsläppen ökar när ni absolut ska bygga en sexfilig motorväg i Stockholm?

    Måste fråga dej Johan har Centern totalt vänt lansbygden och miljön ryggen.. Läser ju insändare här uppe i tidningarna och även era egna väljare tycks ju ha tappat tron på centern.

  8. Mange, det är klart att det finns många miljarder till nya järnvägsprojekt också, t.ex. Citybanan och Mälarbanan. Jag svarade på frekars fråga om underhåll.

    Ola, hur fel kan man ha? Vilket län har fått den största ökningen av anslag i förhållande till föregående (socialdemokratiska) infrastrukturplan? Norrbotten! Plus 61 %! Vem är det som prioriterar Norrbotten och landsbygden? Övriga län som ligger i topp på anslagsökning är Värmland, Jämtland och Västernorrland. Inte storstadsområdena.

  9. frekar06 says:

    Johan,

    Jag har nu hunnit läsa på lite mer om ert förslag och ställer mig frågande till var höghastighetstågen har tagit vägen för någonstans? Kommer de att byggas? Jag kanske har missat det, men för mig framstår det som om att det ska göras en ny utredning kring detta. Varför det? Det finns en bra utredning redan. Det är bara till att sätta fart och skriva propositionen. Alla partier ställde sig bakom för några månader sedan om jag inte minns helt fel, så vad är problemet nu?

  10. Ola says:

    Om S hade styrt så hade redan bygget av Norrbotniabanan varit igång. Och nu vet vi att den inte kommer igång dom närmaste 10 åren om Alliansen får styra. För Centern satsar på sexfiliga motorvägar istället.. Du skulle se insändarna i tidningarna här uppe. “fråga Stefan Tornberg fast han försöker hålla god min” Ja till och med centerns lokalpolitiker är upprörda. Så när du påstår att ni satsar på lansbygden så är det en stor bluff. Men vänstersidan har lovat starta bygget om dom vinner valet till hösten.

    Tycker inte du det skulle vara bra om vi kan öka exporten och minska utsläppen av bilavgaser?

  11. frekar, att vi vill ha höghastighetståg stämmer bra, men det finns ingen färdig utredning att börja bygga ifrån, inte ens exakt var de nya spåren ska ligga. Men jag håller med om att det hade kunnat finnas tydligare formuleringar i skrivelsen om snabbtåg.

    Ola, du hittar bara på. Norrbottniabanan hade inte alls påbörjats vid det här laget om Socialdemokraterna hade vunnit valet 2006. Det fanns inga pengar till detta i den gamla infrastrukturplanen och den var dessutom underfinansierad med 66 miljarder!

    Jag vet vad sossarna i Norrbotten påstår och i opposition finns det uppenbarligen hur mycket pengar som helst. Det ska bli intressant att studera det rödgröna infrastrukturförslaget, om det nu blir något!

  12. frekar06 says:

    De röd-gröna måste nog sätta igång sedelpressarna om de ska genomföra alla sina reformer. För det är tveksamt om de alls kan finansiera alla sina reformer med skattehöjningar. Framförallt inte med skattehöjningar för de rika som Mona Sahlin påstår att de vill höja skatten för.

  13. frekar06 says:

    Johan,

    Det hade nog varit en bra idé med tydligare formuleringar precis som du säger. För den bild som målades upp i media var att det nu inte skulle bli några höghastighetståg, vilket är uppenbart felaktigt. Jo, på tal om järnväg. Kommer det att bli några satsningar på hallandstunneln (det största fiaskot i modern tid) från regeringens sida? Är det inte för övrigt bättre att konstatera att man har misslyckats med hallandstunneln och lägga ner alltihop? Det verkar som en rimlig lösning!

    Ola,

    Jag måste ställa mig frågande till var du egentligen har fått dina uppgifter ifrån. För precis som Johan säger så stämmer det inte alls med det regeringen presenterat. Sossarna saknar allt vad förtroende heter på infrastrukturområdet. De lämnade efter sig ett svart hål i infrastruktur budgeten på ca 100 miljarder.
    Har du förtroende för Socialdemokratin i denna fråga? För det kan jag ju direkt säga att jag inte har. Där har de borgerliga visat framfötterna får man lov och säga. Jag vet att det var en borgerlig regering som satte igång byggandet av tunneln genom Hallandsåsen (det största fiaskot i modern tid), så du behöver inte påpeka detta. /Frekar06

  14. Ola says:

    frekar06

    Vart har dom tre miljarderna tagit vägen då som var till att starta upp Norrbotniabanan? Och vilka storföretag är det som ska finansiera kringfart Stockholm och citytunneln . För enligt Centerns partiledare är det storföretag som ska betala notan för infrastrukturen
    Men klart vi kan ta vinsterna från vattenfall, LKAB och Sveaskog och betala Norrbotniabanan . En bana som skulle göra att Sverige kan exportera mycket mera skog och metaller. Men Centern dom har lämnat lansbygden åt sitt öde och satsar på Stockholmregionen istället. En region som lever på skattepengar från övriga landet.

  15. frekar06 says:

    Ola,

    Jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån för i det här fallet har du fel. Den här regeringen har sett till att göra det som sossarna inte klarat av nämligen att påbörja/fullfölja och fullt ut finansiera sina förslag på infrastruktur sidan. Centern har för övrigt inte alls lämnat landsbygden, läs deras förslag så ser du att mycket pengar kommer investeras i infrastruktur på landsbygden. Sen att Socialdemokratin verkar ha hur mycket pengar som helst är en annan sak. Alltså, sossarna är inte trovärdiga för fem öre i den här frågan då man de senaste mandatperioderna inte haft koll på infrastruktur budgeten överhuvudtaget. Utgifterna har skenat! /Frekar06

  16. Jodå, det finns med pengar för att färdigställa Hallandsåstunneln. Nu har det gått framåt och att i det här läget sätta stopp och därmed kasta tidigare investerade pengar i sjön vore inte rimligt.

    Ola, vilka tre miljarder till Norrbottniabanan?

    Den största delen av kostnaderna för Förbifart Stockholm är inte nationella handlingsplanspengar, dvs skattepengar via staten, utan medfinansiering av kommuner och regioner, trängselskatter, samfinansiering av länsplanspengar osv. Det är mindre än 5 miljarder av totalt 26 miljarder som finns i den nationella handlingsplanen.

    Citytunneln i Malmö är snart färdigbyggd och är unikt på så sätt att det både har gått fortare och blivit billigare än planerat.

    Jag och Centerpartiet tycker också att en större del av vinsterna från naturtillgångar ska få stanna i regionen, något som socialdemokraterna inte tycker eftersom de är ett centralistiskt parti tillskillnad från det federalistiska Centerpartiet.

    För övrigt är Stockholm inte en region som lever på övriga landet, även om jag som skåning gärna skulle vilja påstå det så är det fel.

  17. Ola says:

    frekar06

    Tre miljarder var avsatta för att starta upp bygget av Norrbottniabanan hur hade dom annars haft pengar att börja bygget som dom nu får avsluta. Så du menar att Alliansen nu har tagit alla pengar som behövs till alla byggen dom närmaste åren och satt in på banken så dom finns?

    Johan..

    trängselskatter är ju nationella pengar precis som inkomsterna från statliga företag och skatter som betalas in. Om nu Centern hade velat att vinsterna från statliga företag stannat i bygden varför gör dom inte det då..ni har ju makten nu inte sossarna.

    Citytunneln i Malmö har jag jobbat på så att den gick bra är ju inte så underligt 😉

    Så du menar att om vi flyttar ut alla statliga verk och riksdag från stockholm som kostar övriga landet mycket skattepengar så skulle Stockholm klara sig på sina Naturtillgångar och exportindustri? Nej du Johan det tror inte jag på.

  18. frekar06 says:

    Jag menar att alliansen nu har presenterat en plan för infrastrukturen som är fullt ut finansierad, även om vissa delar kan diskuteras i planen. /Frekar06

  19. Ola, så du menar att regeringen skulle ha satt in tre osynliga miljarder på banken? Tre av 66 underfinansierade miljarder. Vad på Norrbottniabanan har påbörjats som nu ska avslutas?

    Trängselskatten var redan från början tänkt som en finansiering till kollektivtrafik och infrastruktur i Stockholmsregionen, så det är inte som vilka statliga skattepengar som helst.

    Trevligt att du har så stor tillit till Centerpartiet. Tyvärr har vi inte själva 50 %.

    Stockholm har självklart en stor andel statliga arbetsplatser, men även om Stockholm bara skulle ha samma andel statliga arbetstillfällen som dess andel av landets befolkning så hade Stockholm ändå klarat sig bättre än övriga landet. Som skåning skulle jag gärna skriva att Skåne eller Öresundsregionen är motorn i Sverige, men då skulle jag inte hålla mig till sanningen.

  20. frekar06 says:

    Johan,

    Jag pendlar sträckan Helsingborg-Halmstad (bor i Helsingborg och läser till lärare i Halmstad). Där märks ganska tydligt varför Skåne inte är någon motor i Sverige om jag nu ska uttrycka mig så. Tågtrafiken fungerar något (med betoning på något) bättre än när SJ skötte om tågen, men det är fortfarande ett äventyr att åka denna sträcka med Öresundstågen. De tre vanligaste orsakerna till varför tågen inte går är nedriven kontaktledning (hm, funderar på vad banverket lagar sina ledningar med? Händer ganska ofta!), signalfel (vilket i och för sig var SJ:s specialitet) eller fel på Öresundstågen (tar ganska ofta mellan ca 10-30 minuter att koppla av tågset i helsingborg). /Frekar06

  21. Just den sträckan kommer att bli bättre med den föreslagna infrastrukturplanen, äntligen blir det dubbelspår även norr om Helsingborg.

Leave a Reply

Your email address will not be published.