Skärpning hovet!

Jag är inte republikan och vill inte avskaffa monarkin i Sverige, men jag blir ändå upprörd när kungafamiljen/hovet nonchalerar gällande regler. På annat sätt kan jag inte tolka att man får 15 p-böter på ett år. Vem som helst kan få parkeringsböter. Själv har jag fått två sedan jag tog körkort 1992, en i Lund och en i Stockholm (plus en till i Lund, men den var felaktig och jag fick rätt när jag överklagade). Men att få många på kort tid visar på en likgiltighet inför de regler som vi alla ska följa. Om någon vill vara likgiltig inför kostnaden för p-böter så må det vara upp till dem själva, men att vara likgiltig inför lagar och regler är inte acceptabelt.

Vi i Centerpartiet har sedan tidigare lagt fram förslag om att parkeringsböterna ska vara ett visst bestämt antal dagsböter istället för ett fast penningbelopp. Det skulle göra att låginkomsttagare fick lägre, men ändå kännbara, p-böter, medan höginkomsttagare skulle få mycket högre p-böter. Förhoppningsvis så höga att likgiltigheten försvinner. Hur systemet skulle se ut när en myndighet/företag står som ägare blir lite svårare, men det skulle säkert gå att lösa.

Med detta sagt, så vill jag ändå påminna om att kungafamiljen/hovet inte på något sätt är värst. 15 parkeringsböter på ett år som alla har blivit betalda är tillräckligt för att vara upprörande, men det finns en speciell person som knappast klagar på hovet i den här frågan. Hon kan dessutom bli Sveriges nästa statsminister om det vill sig illa i höst.

Mona Sahlin fick 98 parkeringsböter på den bil som hon köpt genom sitt dåvarande företag, 32 av böterna gick till Kronofogden och ledde till betalningsanmärkningar. 10 av 32 krav från Kronofogden fick hon medan hon var minister efter sin “timeout” efter Tobleroneaffären.

This entry was posted in General and tagged , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Skärpning hovet!

  1. Vadå böter? Vad är du för jämrans jurist egentligen?

    Böter är något som domstolar utdömer. Det du kallar parkeringsböter är något helt annat.

    Visst är väl gammelpolitikernas privatiseringsiver fantastisk?

    Men vad annat kan man förvänta sig av en förment jurist, som tycker att det bästa som hänt sedan det skivade brödet, är att privatspanare från upphovsrättsmaffian skall ges större befogenheter än våra demokratiskt reglerade, rättsvårdande instanser (AKA Ipred)?

  2. Björn, du vet säkert liksom alla andra att parkeringsavgiften kallas för parkeringsbot av de flesta. Men det är inget som hindrar att vi ändrar system så att avgiften/boten blir lika kännbara för alla oavsett ekonomiska resurser.

    Intressant att du kallar mig för gammal när du på bilden ser ut att vara ungefär dubbel så gammal som jag…

  3. Nan says:

    Jo, Johan, om man bor i Stockholms innerstad och måste ha bil är det inte riktigt så enkelt, eftersom antalet parkeringsplatser helt enkelt inte räcker till. De flesta har någon P-bot/månad i sin bilkalkyl för något annat fungerar helt enkelt inte (om man inte har lyckan av att lyckats hyra en egen parkeringsplats, något som inte är helt enkelt att hitta). 15 p-böter på ett år, tyvärr, det är inget konstigt med det. Det man däremot kan anmärka på är att beloppen tyder på att de inte är den mildaste P-boten (P-förbud till skillnad från stoppförbud, saknar biljett, över tiden mm) utan kvalificerat P-förbud. Att kräva 0 P-böter när man använder bilen i innerstan är orealistiskt, någonstans måste man sätta gränsen för hur länge man kan snurra runt innan man parkerar.

    Kännbara P-böter förutsätter att det går rimligt enkelt att alltid följa reglerna P-reglerna. Så är inte fallet (och har inte varit efter man slutade belasta körkorten 1977) i Stockholms innerstad. Det är en helt annan sak i mindre tätbefolkade områden.

  4. Nan, jag förstår att det är svårt att hitta p-plats i Stockholms innerstad, jag parkerar själv där någon gång i veckan. Men jag köper inte att det skulle vara okej att bryta mot reglerna för att det är svårt att hitta en p-plats. Då får man låta bli att ha bil, parkera längre bort eller parkera i ett p-hus och gå eller åka buss till hemmet.

    Jag tycker också att det är skillnad på att ha “stått över tiden” och att ställa sig mitt i en korsning, men eftersom det ofta inte kostar någonting i Stockholm för gatuparkering så bör det vara den sistnämnda kategorin av mer allvarliga felparkeringar som dominerar. Det finns en anledning till att vi inte får parkera nära före ett övergångsställe, att vi inte får parkera i en korsning eller “dubbelparkera” en hel natt, sådant beteende ökar riskerna för alla andra i trafiken.

  5. z999 says:

    Som Nan påpekar så är det orimliga parkeringsmöjligheter i Stockholm. Tyvärr har vi blivit av med den politiker som var bäst i Stockholm på att lyssna på folket, Anna Kristina Axén Olin. På grund av väldigt olyckliga sammanträffanden pressades hon sönder av sitt jobb och att hennes morsa dog. Hon föll in i en sorts självmedicinering med alkohol som ökade på tragedin och orsakade en personlig katastrof. För sitt ihärdiga jobb har hon inte ens fått något berömmande eftermäle. En varning för alla politiker som inte lyssnar på varningssignalerna och försöker vara duktiga till 500%.

    Ett annat exempel på en politiker som hamnade i ett “the show must go on” var Bo holmberg trodde att han skulle klara full fart på jobbet och samtidigt ta över den del som Anna Lindh skötte i deras fall. Jag anser att han bokstavligen jobbade ihjäl sig med en obearbetad sorg i botten.

    När Johan Linander skriver att han bara fått 2 parkeringsböter sedan 1992 så inger det naturligtvis förtroende och politiker ska vara lite mer förtroendeingivande än “vanliga” människor. Så länge det inte perverteras till något övermänniskoideal.

  6. Nan says:

    Ok, Johan, detta utesluter folk som behöver bilen i jobbet eller för att komma till jobbet. Det är inte frågan om att man är för slö för att följa reglerna, hur ska du göra när det inte finns någon laglig parkeringsplats inom 1 km från dagiset när du hämtar ungarna? (Underförstått att man behöver bilen i jobbet och att man inte har någon egen parkeringsplats alternativt någon annan felparkerat på den.) Antalet parkeringsplatser i Stockholms innerstad understiger med mycket bred marginal antalet parkerade bilar på vardagarna, och någon kommer att bli tvungen att parkera mindre bra. Ekvationen är helt enkelt inte lösbar, det måste vara en, med rimlig lutning, gradvis stegring av (den upplevda) kostnaden för parkering när platserna börjar ta slut.

  7. Leffe says:

    Vad är problemet med några få kontrollavgifter per bil och år så länge som dessa betalas?

    Tänk på att kungafamiljen inte kan parkera långt bort och promenera hur om helst exponerade för allmänheten. Jag kan tänka mig att om de ska kunna röra sig hyggligt fritt utan påträngande personskydd så bör de åka bil och parkera nära samt inte heller ha för långt till bilen när de ska lämna en plats.

    Alternativet till en och annan p-bot kanske är privatchaufför från Säpo. Det kostar oss skattebetalare minst 1000 kr i timmen. Är det värt det för att slippa en och annan p-avgift? Knappast.

  8. Nej Johan, jag kallar dig inte för gammal, och ja, jag är ungefär dubbelt så gammal som du. Det senare innebär att jag har drygt 30 år längre livserfarenhet än du. 30 år!

    Även om jag hade varit en vanlig Svenne Banan, som varken läser tidningar eller lyssnar på nyheter, så kan man omöjligt leva 30 år utan att uppsnappa åtmismtone lite, lite mer livserfarenhet än den mest engagerade 30-åring lyckas med.

    Däremot är du ett av de värsta skräckexempel på gammelpolitiker, vilket var ordvalet jag gjorde, som vi på internet har kunnat hitta.

    Detta om det.

    Vad gäller ditt patetiska försök att vända på sakfrågan, och göra sken av att en godtyckligt utfärdad “kontrollavgift” skulle vara likvärdig med en av domstol utfärdad bot, så kan jag bara återigen ställa frågan:

    “Vad är du för jämrans jurist egentligen?”

Leave a Reply

Your email address will not be published.