Nya typer av påföljder

Ibland tar det lite tid innan man får andra att med på vagnen, men det är glädjande när man äntligen kommer framåt. I flera år har jag pratat om att vi i Sverige har ett relativt fyrkantigt påföljdssystem och att det borde finnas fler alternativa påföljder som kan passa bättre i olika situationer. Redan 2004 lät jag RUT, Riksdagens Utredningstjänst, utreda vilka andra former av påföljder som finns i andra EU-länder. Det blev en intressant pm, en del saker skulle vi kunna ta efter men det var nog fler exempel på påföljder som vi inte skulle vilja ha i Sverige (förlorad rätt att rösta, förbud att vistas på platser där alkohol säljs och “förlorad rang”). Det viktiga var ändå att få en diskussion om att de påföljder som vi har i Sverige kanske inte är de enda möjliga eller ens de bästa.

Nu ska i vart fall en utredning tillsättas och även om det dröjer ytterligare två-tre år innan utredningen är klar så är det i vart fall ett steg i rätt riktning. Som sagt, det tar tid ibland.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

7 Responses to Nya typer av påföljder

  1. z999 says:

    Sen finns det tillfällen där inte blir några påföljder alls. Jag försökte åka pendeltåget för att fira midsommar. Numera är ju pendeln privatiserad vilket innebär att ett “företag” handhar det hela helt utan konkurrens. Man måste vara väldigt djupt troende kommunist om man kallar de borgerligas käpphäst (privatiseringen av kommun/landsting) för konkurrens. Det hela är en sämre kopia av när forna Sovjet skulle skapa konkurrens mellan de “arbetarägda” företagen. Nåväl…får fira midsommar hemma. Det viktiga är att komma ihåg att inte rösta på några klämkäcka privatiseringsfjantar.

  2. z999, då har du glömt bort hur det var på gamla SL-utför-tiden. All statistik visar att det fungerar bättre nu. Att ett företag vinner en upphandling och sedan sköter driften betyder inte att de kan göra som de vill. I avtalet ligger villkor och följs inte dessa så blir det mindre pengar och starkare incitament än så brukar inte finnas för ett företag.

  3. z999 says:

    Johan:
    “då har du glömt bort hur det var på gamla SL-utför-tiden.”

    Nej det har jag inte. På den tiden bestämde kommunen hur lokaltrafiken skulle skötas liksom idag. Det är ju kommunen som är “kunden” och inte jag.

    “All statistik visar att det fungerar bättre nu.”

    Jo, det kan jag tänka mig. Så länge man håller sig vid sidan om verkligheten.

    “Att ett företag vinner en upphandling och sedan sköter driften betyder inte att de kan göra som de vill.”

    I princip gör det det. Samma inom vården också. Kostnaden vägs in rätt hårt av kommunen. Rätt floskler och billigast pris gör att man vinner upphandlingen och trögheten i att bli av med kontraktet gör att det inte är lönsamt att satsa på någon större kvalitet.

    “I avtalet ligger villkor och följs inte dessa så blir det mindre pengar och starkare incitament än så brukar inte finnas för ett företag.”

    Fast i verkligheten så sparar man snabbt in dom pengarna genom att sänka kvaliten i botten.

  4. Jag undrar om vi åker i samma kollektivtrafik i Stockholm? Jag har åkt med Skånetrafikens bussar och tåg i många år, sedan kom jag upp hit till Stockholm och började åka med bussar, t-bana och pendel (sällan med pendeln) och fick höra alla klagomål från stockholmarna. Vad klagar ni på? Ni har extremt bra kollektivtrafik som går hela tiden. Ni är bortskämda!

    Att allting i Sverige skulle ha blivit sämre av konkurrensutsättning än när det var offentlig drift av det mesta har jag ingen som helst förståelse för. Utöver kollektivtrafiken så tycker jag att taxi, telefon och barnomsorg är några alldeles utmärkta exempel. Kommer ni ihåg när man fick boka taxi dagen före för att överhuvudtaget få någon? Kommer ni ihåg när det kostade mer att ringa till grannbyn än inom samma by? Kommer ni ihåg när kommunen bestämde exakt vilken barnomsorg som alla barn skulle ha?

    Tacka vet jag mångfald, konkurrens och frihet att göra egna val!

  5. z999 says:

    Linander:
    “Vad klagar ni på? Ni har extremt bra kollektivtrafik som går hela tiden.”

    Nu råkar det vara så att det inte funkar på det sättet tyvärr. En historia från gamla Sovjet tiden;
    “Har ni bra lön i Sovjet?”
    “Man kan inte klaga.”
    “Har ni bostäder, tak över huvudet?”
    “Man kan inte klaga.”
    “Jaha, men vad är det för fel då?”
    “Man kan inte klaga.”

    Företag utan konkurrens (microsoft och de “privatiserade” verksamheterna) är en plåga för kunden. Det är inte så att det går att välja bort pendeltåget hur man vill.

    “Ni är bortskämda!”

    Man får väl skaffa bil. Men grejjen är att det är olagligt att köra när man mest behöver det (till och från fester).

  6. Kul historia, men vad hade den med Stockholms kollektivtrafik att göra? Det är klart att man alltid kan klaga (och det gör väldigt många så mycket de orkar), men frågan är om kritiken är relevant.

  7. Pingback: Vilken rubriksättning” » Linander tycker!

Leave a Reply

Your email address will not be published.