Äntligen under två timmar på halvmaran

Jag fick frågan för några dagar sedan hur det går med min maratonträning.

I snitt tre pass på totalt 3-4 mil i veckan är det som gäller. Jag har dock inte lyckats med mitt delmål på halvmaran förrän idag. Under två timmar på halvmaran (Ingarö runt) har jag haft i bakhuvudet sedan jag gjorde min första halvmara på 2 timmar och 7 minuter. Idag var det halv storm och jag trodde knappast att det skulle gå så lätt som det gjorde. 32 minuter på tredje “femkilometaren” var ingen höjdare, men då blåste det så mycket att det kändes som om jag stod stilla emellanåt då det var öppna fält vid sidorna. Men sedan blev det sidvind och nästan sned medvind och 28 minuter på fjärde “femkilometaren” var riktigt skönt, speciellt eftersom det är uppförsbacke i ca 1,5 kilometer före och efter Brunn (då har jag sprungit 18 km). Det gjorde att jag fick 1 h och 59 minuter efter 21 km. Känns riktigt bra och en riktig härlig motivationshöjare för fortsatt träning.

This entry was posted in Sport. Bookmark the permalink.

7 Responses to Äntligen under två timmar på halvmaran

  1. Leffe says:

    Bra jobbat, det betyder sannolikt att du är under 1:50 en dag med fint väder och med en nummerlapp på bröstet!

    Kör du några långa intervaller (typ 800m eller 3-4 min)?

    Ett “långintervall”-pass i veckan brukar hjälpa mig att öka den fart jag sedan kan hålla utan större ansträngning på de längre passen/loppen. Det är ju en otrolig skillnad på halvmaratontiden om man kan springa 5:00/km-tempo eller 5:30/km och på en helmara är det ju mer än 20 minuters skillnad på totaltiden om man kan bil 30 sek snabbare/km.

  2. site admin says:

    Jag har inte kört några långintervaller och jag tror inte att Anders Szalkai har några i sitt träningsprogram som jag försöker följa. Däremot kör jag backträning med jämna mellanrum och det tycker jag ger bra effekt.

    Har du själv sprungit Stockholm marathon eller något annat maratonlopp?

  3. Leffe says:

    Jag såg att han har långintervaller i de snabbaste programmen, kanske klokt eftersom det är rätt tungt och kanske fungerar det bättre med snabbdistanser och “fartlek” för Szalkai.

    Jag har inte vågat mig på helmaran än (däremot gjort några “halvor”), men kanske nästa år… brukar jag tänka… 🙂

  4. lars-ivar ericson says:

    Lycka till med fortsatt träning. Vid morgonträningen
    i Riga imorse ( vi sprang 6 km ) så nämnde Anders Å
    och jag dig som inspiration till Roger T att tänka på maran. Roger hängde med bra imorse och tog oss i spurten
    LIE

  5. site admin says:

    Tack! Det är rätta takter, morgonträning även när ni är iväg på resa. Hoppas att ni har det bra i Lettland (och Estland).

  6. stefan says:

    Grattis till tiden Johan, man får snart hålla sig i väggrenen med din utveckling. Tror man ska vara försiktig med intervaller om man inte kört så mycket lätt att bli skadad eller sjuk
    Kämpa/stefan

  7. site admin says:

    Tack, men jag vet att jag fortfarande har långt till din kapacitet. Idag blev det lite drygt 22 km, 2 h och 5 min.

Leave a Reply

Your email address will not be published.