Tveksam till mopedkörkort

Antalet olyckor med EU-mopeder har ökat kraftigt och det är givetvis något man måste reagera mot, men frågan är om körkortskrav är rätt väg att gå. Höjd åldersgräns till 16 år för den snabbare EU-mopeden tror jag räcker, åtminstone borde det först testas innan man även kräver körkort.

Det finns alldeles för många killar (statistiken är grymt tydlig vad gäller könsfördelningen) som kör EU-moppe utan omdöme, men med trimning. Jag har inget belägg för det, men jag kan misstänka att det är många som är 15-16 år (i värsta fall 13-15 också). Det händer mycket vad gäller mognad när grundskolan avslutats och gymnasiet börjar och en höjning till 16 år tror jag därför skulle hjälpa vad gäller EU-mopeder.

Men, som ett brev på posten, självklart kommer de 15-åringar som idag kör EU-moped utan omdöme köra vanlig moped utan omdöme efter åldershöjningen 2009. Därför borde man även kräva förarbevis för vanlig moped, på samma sätt som för EU-moped idag. Det tror jag är viktigare än körkortskrav för EU-moped för 16-åringar, tillsammans med bättre kontroll av trimning, ålder och innehav av förarbevis.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

7 Responses to Tveksam till mopedkörkort

  1. steelneck says:

    Glöm inte inte heller bort att sånt här går i vågor. När jag var grabb så hade mopeden också ett rejält uppsving, “alla” hade moppe. men under bra många år efter det så var moped ganska “ute”. Jag tror att många av de som var tonåringar under den efterföljande perioden, satt en hel del framför TV:n och TV-spel jämfört med som körde moppe sådär 10 år tidigare. Samma sak gäller motocykel, det går också i vågor, skulle tro att motorcyklarnas popularitet går i ungefär samma kurva som mopederna, dock med några års förskjutning – moppegrabbarna “uppgraderar”.

    Själv tycker jag det är ett hälsotecken när man ser ett gäng grabbar på moped. Men jag kan hålla med om en del går väl så fort. Trimmade mopeder på min tid gick sällan fortare än 50 och det krävdes en hel del pengar och skruvande om de skulle gå fortare än så. Det fanns mao. en viss naturlig begränsning där, idag är de mycket lättare att få rejäl snurr på. Dessutom, de flesta sådana här sk. EU-mopeder är sas. av vespa-typ med tämligen mediokra köregenskaper jämfört med mer motorcykel-liknande mopeder och en hel del av olyckorna kan nog ligga i den olämpliga kombinationen att de både går fortare och har sämre egenskaper än de mer “vuxna” mopederna som grabbar hade på min tid.

    Skall vi gissa att MC-olyckorna kommer att öka om sisådär 2-3 år? Jag tror det, eftersom då börjar dagens mopedister ha åldern inne. Dock så tror jag inte att det just är de fd. mopedisterna i som står för majoriteten olycksökningen om min spådom är rätt, det kommer snarare genom att populariteten drar med sig många andra som inte skaffat sig den erfarenhet som mopeden ändå ger.

  2. Rasmus says:

    Jag tycker man borde införa körtkort på mopeder öht. Sjukt många under 15 som kör, och det är inte många som nöjer sig med 30.

  3. site admin says:

    Det ligger säkert mycket i det du skriver Steelneck.

    Rasmus, körkort för moped hjälper väl varken mot de som kör före 15 års ålder eller mot de som trimmar?

  4. Jörgen L says:

    Som mopedistförälder så tror jag inte att körkort gör varken till eller från, det handlar mera om mognad och att inse sina egna begränsningar, vilket sällan varken 15 eller 16-åringar gör. Dom är ofelbara, vet allt, kan allt och förstår allt…

    Det är dessutom en ålder då mognaden varierar något alldeles väldigt jämfört med den faktiska åldern, och 50 km i timman är ganska mycket.

    Finns det nån statistik som visar att 15-åringar kör sämre än 16-åringar förresten? Och ifall dom gör det, beror det på att de tränat längre, eller att de kör förståndigare?

    Är EU-moppen väsentligt farligare per körd kilometer?

    Om det är så, så tror jag egentligen inte frihetsgraden av de extra kilometrarna i timman är så stor att det egentligen är värt den ökade risken, men det är som förälder svårt att argumentera för att köpa en “vanlig” moped när alla kompisar har EU-moppe.

    Vad blir då slutsatsen? Tja, höj åldern till 16 så väljer de flesta den enklare modellen hellre än att vänta ett år.

  5. Albun says:

    Hej, ursäkta men är det någon kunnig som vet när man ska behöva vara 16år för att ta eu-körkort, vore tacksam för ett datum, om det sker mitt i året (10 september som en kompis sa till mej) eller om det sker vid årskiftet 2009.

    Jag tror inte att det är någon bra idé att höja åldersgränsen, jag tror framförallt att fler kommer trimma sina mopeder till högre hastigheter än vad dom är gjorda för, dessutom blir det en grym orättvisa för dom yngre.

    Jag får hoppas på det bästa, jag vill ha eu-moped när jag är 15!

    Mvh Albun

  6. site admin says:

    Hej Albun, jag vet inte, men jag ska kolla med de jag känner på näringsdepartementet som jobbar med infrastrukturminister Åsa Torstensson.

  7. site admin says:

    Hej igen Albun, om jag vore du så skulle jag inte oroa mig så mycket för höjd åldersgräns. Maila mig direkt om du vill ha ytterligare lugnande besked.

Leave a Reply

Your email address will not be published.