En “normalvecka” i riksdagen

Det är inte lätt att beskriva vad en normalvecka i riksdagen är. Dessutom är normalveckan väldigt olika för olika ledamöter. Men vad jag kan försöka beskriva är min egen vecka. Det som är ovanligt för mig gentemot andra ledamöter är att jag har familjen här i Stockholm och inte i min valkrets. Det gör att jag har lite andra resmönster. Men det innebär också att jag är “lite billigare” genom att jag inte får någon ersättning för dubbelt boende.

Måndag:

Tidigt på morgonen tvingas jag ta taxi från huset till Brunn (största orten på Ingarö) eftersom bussarna går väldigt dåligt (inte alls) så tidigt. Sedan tar jag buss till Slussen, t-bana till Stockholm central, Arlanda Express till Arlanda flygplats och flyg till Sturup. Från Sturup tar jag sedan flygbuss om jag ska till Lund eller Malmö, hyrbil om jag ska på fler ställen runt Skåne under dagen, eller taxi om jag ska till något ställe som inte ligger för långt bort. Tyvärr är tiden ofta så begränsad att det inte ens går att vänta på flygbussen utan det krävs taxi även till Lund eller Malmö.

Under dagen är jag på något företags-/organisationsbesök. Senare hinner jag kanske med ett besök på fängelset i Kristianstad, träffar polisen i Höör, tullen i Malmö eller varför inte Kustbevakningen i Simrishamn. På kvällen är det distriktsstyrelsemöte i Hässleholm, eller förhoppningsvis något mer offentligt möte.

Jag lämnar hyrbilen i Lund och tar nattåget 23:22 från Lund till Stockholm. Jag sover utmärkt på nattåget.

Tisdag:

Efter en dusch på tåget ingår det frukost på hotellet bredvid centralstationen. Jag är på kontoret vid kl. 8.

Då har jag några timmar för att läsa in handlingar till justitieutskottet, plus en jättehög (kanske två dm) med post och ett hundratal mail. Självklart försöker jag hinna med att skriva något på bloggen.

Kl. 10 är det borgerlig grupp inför justitieutskottet och kl. 11 är det själva utskottsmötet. Det kan ta allt mellan 10 minuter och 1,5 timme.

Efter lunch läser jag in mig på handlingar till förtroenderåd och gruppmöte, förmodligen finns det mer kvar i posthögen att ta tag i.

Kl. 15 är det Centerpartiets förtroenderåd. Vi håller på till 15:55 och går sedan direkt till riksdagsgruppens möte som är varje tisdag kl. 16-18. Något statsråd är där och föredrar aktuella frågor och i övrigt diskuterar vi interna gruppfrågor.

Kl. 18 är det veckans motion. Innebandy. I riksdagen finns det en motionshall som varje parti disponerar någon timme i veckan. Vi har tisdagar 18-19:30 och då är det innebandy som gäller. Vid kl. 20 tar jag bussen hem till Ingarö och förhoppningsvis har min son inte hunnit somna innan jag kommer hem. Senare på kvällen, ofta 22:30-00:00 sitter jag och läser mail och skriver på bloggen.

Onsdag:

Jag lämnar min son på dagis vid 8:30 och åker sedan buss till Slussen och går till riksdagen. Hämtar rätt papper och går sedan till Rosenbad. Har möte med justitieministern 9:30-10:30. Sedan tillbaks till riksdagen för kommittémöte kl. 11-12. Jag är själv kommittéordförande, så där bör jag vara med.

Efter lunch ligger det ofta något möte. Kanske är det en utredning, kanske Riksåklagarens rådgivande nämnd där jag sitter med, eller kanske möte med Nordiska Rådets svenska delegation. Sedan blir det någon timme på kontoret då jag läser in handlingarna till torsdagens justitieutskott. På onsdagar är det ofta votering kl. 16.

Förhoppningsvis har jag inget på kvällen och då kan jag ta bussen så att jag är hemma hos familjen 17:30. Gemensam middag. När fru och son sover blir det 1-2 timmars jobb med dessa eviga mail. Plus att jag förmodligen inte hunnit läsa Dagens Nyheter och Skånska Dagbladet. De två tidningar jag försöker läsa dagligen.

Torsdag:

Jag lämnar på dagis strax före kl. 8 och sedan är det buss till stan. Har borgerligt förmöte inför justitieutskottet kl. 9 och sedan är det utskottssammanträde kl. 10. Samma sak varje vecka.

På torsdagen är det dags att läsa in handlingarna för fredagens EU-nämnd. Det är alltid mycket handlingar, och på många områden där jag normalt inte är inläst. Under eftermiddagen är det ofta något inbokat. Förra veckan träffade jag en forskare från Umeå Universitet och imorgon ska jag prata på ett seminarium om mäns våld mot kvinnor. På torsdagar är det ofta votering kl. 17 och sedan åker jag med bussen hem kl. 18. Som varje kväll blir det mail och blogg någon eller några timmar efter familjen somnat.

Fredag:

Lämnar på dagis 8:30 och sedan buss till stan. Har EU-nämnden 9:30 och den tar ofta hela förmiddagen. Förhoppningsvis är det ingen inbokat på eftermiddagen och då hinner jag läsa utredningar, propositioner eller annat som ligger och väntar på att bli läst. Ibland, som imorgon, ska jag tala på något ställe, men förhoppningsvis är det här i Stockholm. Relativt ofta kan jag hämta min son på dagis innan alla andra barn blivit hämtade.

Lördag:

Ungefär varannan vecka är det något inbokat på lördagen. Det kan vara allt från Riksdagens Öppna Hus som nu på lördag till distriktsstämma i Skåne. Passar det så åker familjen med ner till Skåne över helgen, ibland åker jag själv med Erik så får han vara hos farmor och farfar medan jag är på något möte.

Söndag:

Jag gör allt för att hålla söndagarna fria från jobb. Förutom timmarna vid datorn när de andra ändå sover.

Detta kan väl sägas vara en normal vecka. Men som ni märker var det ingen debatt i kammaren under den här normalveckan. Debatt kan det vara vilken dag som helst måndag-fredag. Vidare så är det relativt många resor till andra delar av landet, helst över dagen, men också till Bryssel över dagen, eller längre resor med utskottet, riksdagsgruppen eller Nordiska Rådet. Jag har nog 20-25, i värsta fall 30, resdagar per år med övernattningar. Och då räknar jag inte in resor till och från Skåne eller Stockholm, utan det är andra resmål utöver det vanliga riksdagsuppdraget.

Så skulle min vecka kunna se ut om det funnits någon “normalvecka”.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

4 Responses to En “normalvecka” i riksdagen

1. Intressant läsning. Skulle kunnat vara som artikel i en tidning…

Två decimeter papper per dag! Kan inte vara roligt att komma tillbaka efter en semester eller en längre tjänsteresa. En meter papper eller så.

Du och familjen bor i Stockholm. Det är ovanligt, säger du. Hur ovanligt? T ex bland de skånska ledamöterna.

Du är på många möten där de deltagande har parti/koalition eller uppgift gemensam. Finns det möten där valkrets/region är gemensam? Skånska ledamöterna som träffas?

2. Leffe says:

Intressant – om det där vore llmänt känt skulle ni nog inte få så mycket skit för t.ex. taxiresor, eller påståenden om höga löner. Eller vad tror du?

3. site admin says:

Normalt är ca en dm post per dag, men när man kommer till kontoret på tisdagsmorgonen brukar högen vara större. Sedan läser jag långt ifrån allt. Vi får tidningar från allt och alla. Jag läser allt inom rättsområdet plus en del av rent privat intresse, men bl.a. Redovisningskonsulternas, PRO:s och Jägarnas tidningar hamnar snabbt i pappersinsamlingen.

Jag tror att jag är relativt ensam om att ha familjen i Stockholm av de skånska ledamöterna. Möjligtvis Ulf Holm (mp) har en liknande situation. Sedan har vi ju kristdemokraterna Peter Althin och Alf Svensson samt Ylva Johansson (s) som är invalda för skånska valkretsar även om de bor i andra delar av landet. Jag är också lite osäker på Morgan Johansson och Kent Härstedt.

Tyvärr finns det inga skånska möten. Jag vet att t.ex. Blekingeledamöterna och Dalaledamöterna träffas, men inte vi 43 skånska ledamöter. Kanske just för att vi är många och dessutom uppdelade i fyra valkretsar. Jag tror att det hade varit bra om vi hade haft en skånsk valkrets. Då hade vi alla varit valda av de skånska väljarna och inte bara företrädde en del av Skåne.

En gång i början av förra mandatperioden räknade jag ut att min “timlön” (uppskattning av arbetstiden under en månad) var ca 25 % högre än min pappas. Han arbetade då som snickare på Skanska. Sedan får man dra vilka slutsatser man vill av det. En del tycker att vi borde ha samma lön som “medelsvensken”. Men om vi då får samma övertidsersättning och ersättning för obekväm arbetstid som de flesta andra skulle få så skiljer det inte så mycket.