Ska det behövas en undre hastighetsgräns?

Med allt fler s.k. 2+1-vägar, dvs vägar där det ibland är två filer och ibland en fil, så har jag allvarligt börjat fundera på om det ska behövas en undre hastighetsgräns. Så sent som idag hamnade jag bakom en bilist som körde i 90 km/h, vilket är hastighetsbegränsningen på sträckan. Det var två filer just där, men eftersom han höll rätt hastighet så körde jag inte om honom. När vi kom fram till en sträcka med bara en fil sänkte han plötsligt hastigheten till ca 65 km/h. Trots att det var fint väglag och fullt dagsljus. Jag kan inte låta bli att tycka att om man inte klarar av att köra i 90 km/h bara för att det endast är en fil så är det tveksamt om man ska ha något körkort.

När vi sedan kom ut på en sträcka med två filer ökade han åter upp till en bit över 90 km/h. Lyckligtvis skulle jag svänga av vägen en liten bit längre fram. Annars hade jag stått i valet mellan att köra för fort för att köra förbi honom medan där var två filer eller att fortsätta bakom honom och vara beredd att sänka hastigheten ordentligt så fort den andra filen försvann. Jag tror de allra flesta hade valt det första alternativet.

Givetvis skulle det vara mycket svårt att ha en undre hastighetsgräns eftersom det kan finnas många anledningar till att inte köra i t.ex. 90 på 90-väg. Fordonet kanske inte går så fort, bilen kan vara sönder på något sätt och på väg till verkstaden, eller vanligast att det är så dåligt väder att man inte bör köra så snabbt som det är tillåtet.

Samtidigt tycker jag att det är en trafikfara att köra på det sättet som bilisten jag hamnade bakom idag gjorde. När det blir två filer, eller när mitträcket tar slut, så blir det en hetsig rad av omkörningar. Det är inte sällan man som bilist upplever hur en sista omkörande bil tränger sig in precis när vänsterfilen går in i högerfilen, med kraftiga inbromsningar som följd.

This entry was posted in Insändare. Bookmark the permalink.

4 Responses to Ska det behövas en undre hastighetsgräns?

  1. Fredrik says:

    Jag har observerat samma beteende på 2+1-vägar flera gånger. Dvs personer som kör fort när det är två filer och sedan utan synbar anledning saktar in till långt under tillåten hastighet så snart det blir en fil.

    Jag har funderat lite över varför, den enda troliga förklaringen jag kommit fram till är väl att känslan ändras: när det är två filer känns det som en motortrafikled och då är man van att köra fortare, när det blir en fil känns vägen trängre och man tar det mera försiktigt.

    Undrar om vägverket också har märkt att många förare reagerar så på 2+1-vägar?

  2. dbugger says:

    Det KAN vara så också att personen blir irriterad för att ni ligger för nära, och hämnas lite när det inte går att köra om längre.. Men vad vet jag -.-

  3. J.D. says:

    Det finns en luddig regel i 3 kap. 16 § trafikförordningen som säger att “[e]n förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning”.

    Att utöka den här regeln nämnvärt skulle kunna ha jobbiga effekter. Jag tror att det är risk för att regeln urvattnas i folkmun och därigenom leda till att folk känner sig tvingade att köra snabbare än vad omständigheterna tillåter, trots att 3 kap. 15 § listar många goda anledningar till varför du bör hålla ned hastigheten. Möjligtvis skulle de kunna ändra meningen till “utan giltigt skäl underskrida hastighetsbegränsningen nämnvärt” eller något liknande.

    Det skulle vara trevligt med en liten undersökning i frågan.

  4. site admin says:

    dbugger, folk som kör för nära är oerhört irriterande. Så det undviker jag själv mycket noga.

    Fredrik, nu har jag mailat till Vägverket och frågat om de gjort någon undersökning av trafikrytmen på 2+1-vägarna. Återkommer när jag får svar.

    J.D. Tack för förslaget.

Leave a Reply

Your email address will not be published.