Eget ansvar? Inte i Sverige!

Nu slår socialdemokraterna till igen och den här gången är det infrastrukturminister Ulrika Messing som “lovar” att cykelhjälmstvånget som finns för barn också ska gälla vuxna.

Socialdemokraternas målsättning tycks vara att människor ska slippa all form av eget ansvarstagande. Cykelhjälmslagen för barn är bra eftersom vi inte kan kräva att barn själva tar ställning till om och när de behöver cykelhjälm, men vuxna människor måste faktiskt kunna avgöra sådana saker själva.

Om jag skulle cykla i Stockholms innerstad så skulle jag också använda hjälm och eftersom det snart är dags för min egen lille son att börja cykla så ska jag införskaffa en egen hjälm för att föregå med gott exempel. Men när jag är hemma hos mina föräldrar i Veberöd och ska cykla till Konsum för att handla mjölk eller när vi ska ut på en lugn cykeltur på vackra grusvägar, ja då behöver jag inte någon cykelhjälm. Ett cykelhjälmtvång även för vuxna skulle slå totalt fel eftersom situationen är så olika i olika delar av landet. Människor måste få tänka själva och ta ansvar för sina egna liv.

En ytterligare aspekt är att polisens resurser knappast ska användas för att kontrollera och bötfälla människor för brott mot cykelhjälmslagen. Vi ska inte införa förbud och tvång om de sedan inte ska följas upp, och ingen kan väl mena att polisens högst begränsade resurser ska användas till att kontrollera cykelhjälmar.

Cykelhjälmstvånget och Djurskyddsmyndighetens krav på två hästar för att en häst inte ska känna sig ensam kan tyckas vara två helt olika saker. Men det är, som jag ser det, utfall av samma storebrorstänkande. Ett översitteri på Sveriges folk. “Eftersom ni människor, medborgare i landet Sverige, inte själva kan tänka på vad som är bäst för er själva, och era djur, så måste vi politiker och myndighetsföreträdare bestämma vad ni ska och inte ska göra in i minsta detalj.”

This entry was posted in General, Pressmeddelanden. Bookmark the permalink.

13 Responses to Eget ansvar? Inte i Sverige!

  1. Björn says:

    Det finns ett hjälmtvång i Australien, vilket har lett till att nästan ingen cyklar! Om S vill få människor att ta bilen till konsum istället för cykeln så ska Messing införa den här lagen.

  2. Marcus F says:

    Det som är mest fascinerande är den nästan reflexmässiga önskan att lagstifta om det som borde vara var och ens ansvar.

  3. Ola says:

    Ytterliggare ett (s)pännande förslag! Jag tror inte att jag är särskillt ovanlig när jag föredrar att tänka själv framför att Ulrika Messing tänker åt mig.

    Det hade dessutom varit kul att höra en diskussion mellan Ulrika Messing och Thomas Bodström om polisens resurser och prioriteringar. Kunde bli stor underhållning.

  4. site admin says:

    Funderade lite till och det hade varit intressant att komma in i Messings och andra socialdemokraters hjärna. När Messing nu fick veta att ett ökat hjälmanvändande även av vuxna cyklister skulle minska antalet skader (vilken överraskning…), funderade hon överhuvudtaget på om detta är en lämplig lagstiftning i förhållande till människors egna personliga ansvarstagande? Eller går det per automatik: Ett problem, då ska vi lagstifta!

  5. Ola says:

    Det känns som att ditt sista antagande är det rätta! Det är inte första gången som vi ser exempel på det. Problem ska lagstiftas bort…

    SUCK…

  6. Malte Lewan says:

    Jag har valt att, f ö till skillnad från många andra, ha hjälm på vintern när det är halt – men inte på sommaren. Det övervägandet underkänner Messing. Hon vill bestämma mina riskbedömingar.

    I en del fall ställer ett oflexibelt hjälmtvång till det riktigt. På onsdagar dansar jag salsa i Köpenhamn. Jag cyklar till stationen och sitter sen på tåg och metro i Köpenhamn i en timme innan jag dansar och återvänder samma väg. Med ett hjälmtvång skulle jag vara tvungen att släpa med mig en %&# hjälm under hela resan och promenaden till danslokalen och sedan tillbaka.

    Hur gör man om man går ut för att gå en barrunda sent på kvällen i Lund? Ska man ha med sig hjälmen överallt? Om jag ska spela kubb och picknicka i Stadsparken? Och ska jag nu behöva betala 15 spänn extra på en hel del klubbar i Lund för extra kolli i garderoben? Tjejer och killar som fixar till håret inför fester eller en vanlig date? De ska på med en hjälm när de är klara? Inga undantag va? Om jag ska cykla till stationen för att ta tåget till Kastrup för att flyga till Nice, hur fasiken gör jag då? Tar med hjälmen till Nice eller betalar skåp för två veckor?

    Jag väljer som sagt idag att använda hjälm i normalfallet på vintern, men ska jag åka tåg efter cykelfärden, om jag ska ut och festa, eller om det ställer till det på något annat sätt så väljer jag bort det. Det kan inte polisen känna till eller acceptera mina övervägningar från fall till fall. Hjälm är bra resor från punkt till punkt där jag vet att jag har en bra plats för hjälmen när jag kommer fram. Varje morgon till jobbet t ex. Men en _lag_ är sjukt oflexibelt.

  7. Jag känner ändå att jag behöver försvara Messing och (s). (trodde aldrig jag skulle skriva den meningen.)

    Det är så att vi i Sverige har en gemensamt finansierad sjukvård. Effekten av att andra är “oansvariga” och inte har bilbälten, cykelhjälm eller pysslar med sådana saker som proffsboxning, blir att JAG får vara med och betala deras sjukhusräkning om de skadar sig.

    Enkel lösning på problemet: Öka självfinansieringen inom sjukvården så får folk ta ansvar själva. Och gör de inte det så drabbar det bara dem och inte mig…

  8. site admin says:

    Markus, jag tycker inte att ditt argument håller. Att vi har en gemensamt finansierad sjukvård kan inte innebära att allt ska detaljstyras för att det kan vara “farligt” och föranleda sjukvård.

    Tänk så mycket fler olyckor det är bland unga killar som nyss tagit körkort och köpt sig en bil av sportmodell. Ska de förbjudas köra sådana bilar för att de är överrepresenterade i olycksstatistiken och därmed behöver mer vård?

    Tänk så många barn som blir sjuka på vintern för att de inte använder mössa. Ska vi ha ett lagkrav på mössa för barn?

    Tänk så farligt det är att cykla i Stockholms innerstad i jämförelse med att cykla på landsbygden. Borde vi inte förbjuda folka att cykla i Stockholm?

  9. Leif Gustafson says:

    En stor del av de olyckor som drabbar äldre människor är fallolyckor hemma. Och dessa har ofta allvarliga konsekvenser, då de har svårt att återhämta sig och det kan ta lång tid. Vårdtiderna kan vara långa och de kan behöve mycket hjälp under rehabiliteringen. Allt detta tar mycket resurser från sjukvard och samhälle.
    I all rimlighets namn borde ju då äldre förbjudas att kliva upp på stegar och stolar för att byta glödlampor, hänga upp gardiner, tvätta fönster etc. Men det är ju helt klart en absurd tanke.
    Nej tack, nånstans måste vi dra gränsen.

  10. Hej igen Johan. Bara ett förtydligande – det var inte “mina” argument. Jag försökte bara hitta en rationell förklaring till ala dessa lagar.

    Mne jo, det har väl talats från vänsterhåll om att ungdomar exempelvis ska ha andra hastighetsränser än folk som haft sina körkort ett tag?

    Jag kommer kämpa med näbbar och klor för mot de flesta typer av tvångslagar som underkänner min egen möjlighet att tänka och ta ansvar som en vixen människa, bara så du vet…

  11. site admin says:

    Jag har inte tvivlat på det Markus. Ville bara få en chans att få in några nya argument…:-)

  12. D says:

    Spännande och vettiga kommentarer här.Du har rätt som beskrev det oflexibla i att alltid använda hjälm. Många gånger är det direkt i vägen utan att göra nån som helst nytta.
    Och det där med allmän finansierad vård och risker? Människan måste väl kunna få ta risker? Vilket mjäkigt samhälle får vi inte annars? Ska alla sitta hemma i TV-soffan för allt är farligt?
    Att jämt o ständigt bära hjälm är fånigt då det inte är farligt att cykla. Det finns mindre bra cykelmiljöer men cyklingen i sig är bara hälsosam.

  13. D says:

    JO,… ni ska få en nöt att knäcka och den är främst riktad till er som tycker att hjälmlösa ska betala sin vård själva!
    “Två cyklister krockar med varandra. Cyklist ett (C1) bär hjälm och cyklist två (C”) gör det inte. Vem är mest ansvarsfull?
    Innan du svarar ska du få mer information.
    C1 har alkohol i blodet, har nyss cyklat mot rött och håller en styrfart på 30 km i timmen. C2 är spik nykter, stannade nyss vid rött och håller en styrfart på 15 km i timmen. Vem anses vara mest ansvarsfull nu?”
    Om man bara ser hjälmen när man talar om risker och blundar för hur en cyklist uppträder i trafiken så blir det mycket sneda uppfattningar om vem som tagit störst risker.

Leave a Reply

Your email address will not be published.