“Jag tänker inte vika ut mig”

Varför denna rubrik? I Aftonbladet idag så finns det en lång intervju med höjdhopperskan Emma Green. Journalisten, Jessica Ritzén, har säkert ställt 25 frågor i intervjun. En handlar om vilken reklam som Emma inte skulle ställa upp på och på den frågan svarar hon att de redan ringt från tidningen “Café”, men att hon inte vill bli intervjuad av dem och inte vika ut sig.

I intervjun finns det väldigt intressanta frågor och svar som t.ex. att hon inte känner Kajsa Bergkvist speciellt bra, att det nog tyvärr finns många kvinnliga höjdhopperskor som har ätstörningar och att Emma ska flytta ihop med sin pojkvän (och tränare) Yannick Tregaro i en tvåa i Göteborg (gulligt att de ska ha en tvåa, världens tredje bästa höjdhopperska och en av världens bästa och mest respekterade friidrottstränare borde ha ekonomi för en lite större lägenhet).

Vad väljer då rubrikmakarna på Aftonbladet att marknadsföra artikeln med? Att Emma Green inte tänker vika ut sig. Vad är det för skitnyhet!? Skulle det vara något märkvärdigt, en nyhet, att en tjej INTE tänker vika ut sig? Aftonbladet borde fundera på vilka signaler de skickar ut till unga tjejer. De har haft hög svansföring på Aftonbladet Kvinna, men när det gäller resten av tidningen är det tydligen bara en prioritering som gäller – att sälja så mycket som möjligt och skita i vilken bild av unga kvinnor som de ger.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

2 Responses to “Jag tänker inte vika ut mig”

  1. Visst har kvällstidningarna ett eget ansvar för vad de publicerar och vilka rubriker det sätter. Vad jag däremot tycker är betydligt mycket mera skrämmande är hur många som belönar dem för deras beteende genom att köpa tidningarna ifråga.

  2. Anonymous says:

    varför är det mest kvinnor som viker ut sig och inte män

Leave a Reply

Your email address will not be published.