Kora mot rott vid hogersvang

En iakttagelse som jag visserligen gjort forut men som jag ater blev pamind om idag ar ratten att svanga hoger trots att det ar rott ljus. Ni forstar att jag inte befinner mig i Sverige, utan i USA. Jag stannade sjalvklart vid rott och vantade snallt aven om det inte kom nagon trafik pa den korsande gatan, da borjade bilen bakom tuta och jag undrade vad han sysslade med. Jag stod kvar och lite senare blev det gront och jag korde.

En stund senare kom jag ater fram till ett rodljus dar jag skulle svanga hoger, men den har gangen hade jag en bil framfor mig. Och han korde mot rott! Men vanta, da kopplade jag varfor bilen tidigare hade tutat pa mig, det ar ju tillatet att kora mot rott vid hogersvang om det ar fritt.

Kan detta vara nagot att infora i Sverige for att kanske gora trafiken lite smidigare? Jag ar tveksam, visst kanns det bra att kunna kora nar det anda inte kommer nagon bil, men nar det ar rusningstrafik, vad hander nar forarna borjar chansa vid hogersvang vid rodljus? Och vad sager forresten att man inte borde fa kora rakt fram eller svanga vanster vid rodljus om det anda inte kommer nagon bil pa den korsande vagen? Vips, sa ar tanken med trafikljus borta. Kanske jag ar lite val konservativ i det har fallet, men jag tror nog det ar bast for oss att behalla regeln att rott ar alltid rott och da vantar man till det blir gront.

Det ar som i politiken. Rott ar att sta stilla och bara vanta pa att det blir gront!

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

3 Responses to Kora mot rott vid hogersvang

  1. Johannes says:

    Att man inte får köra mot rött när man ska rakt fram eller svänga vänster är för att det är en mycket farligare manöver. När du svänger höger behöver du bara ta hänsyn till bilister som kommer från vänster (och ev. gående till höger).

    Det jag mest lockas av med regeln att man får köra mot rött vid högersväng är att det gör föraren mer aktiv. Att det är grönt betyder inte att det är säkert som många verkar tro. Uppmärksamhet krävs ändå.

    Vi har även många korsningar i vårt land där man gjort en extra högerfil med endast väjningsplikt parallellt med ett rödljus.

  2. Nisse says:

    Av den här lilla anekdoten går det att sluta sig till att du befinner dig på väst- och inte östkusten av det kontinentala landet USA. Vi som kan vår Woody Allen känner nämligen till att denna fördel – enligt hans alter ego, Alvy Singer, i filmen Annie Hall – är den enda kulturella sådana som Los Angeles har framför New York:

    “I don’t want to live in a city where the only cultural advantage is that you can make a right turn on a red light.”

    Mitt tips till dig är alltså att du inte generaliserar över hela USA och låter bli att ta med dig den nyvunna färdigheten om du drar österut.

    En fördel – snarare politisk än kulturell – som USA har framför Sverige är nämligen det starka lokala självstyret; och det inte bara på statsnivå. Man har också på county-nivå en hel del märkliga lokala lagar. I det county, till exempel, där Jack Daniels tillverkas råder det ännu rusdrycksförbud. I ett annat county i södern finns det ännu idag en lag som säger att en bil som framförs av en kvinna måste ledsagas av maken med en flagga i handen.

    Detta kanske istället kunde vara något att införa i Sverige. Och då menar jag förstås det starka lokala självstyret, som ibland kan få lite bisarra uttryck, och inte de enskilda lagarna – varken rusdrycksförbud eller att tvinga män att springa framför framrusande bilar med kvinnliga förare.

    Vi får väl hoppas att det ordnar sig i valet nästa år – att det går att göra en kraftig högersväng, fastän det lyser ordentligt rött över hela landet och utan att vi behöver vänta på de gröna.

  3. site admin says:

    Tack for upplysningen, hade ingen aning om att det var olika “svanga hoger vid rott ljus-lagar” i olika delstater. Vad galler ett starkare lokalt och regionalt sjalvstyre sa ar det inte svart att halla med.

Leave a Reply

Your email address will not be published.