Ogenomtänkt förslag av kd, eller fel av media? Snarast en miss av Göran Hägglund!

Kristdemokraterna tycks ha blivit min nya hackkyckling, men jag lovar att jag inte ska skriva om kd imorgon.

Jag tycker av princip att det är helt fel med skoluniform, barn och ungdomar som går i skolan har givetvis olika personligheter och ska inte tvingas bära likadana kläder, men det var inte det som gjorde mig mest förvånad när jag såg Aktuelltinslaget från Kd-dagen i Almedalen.

För att jag inte ska citera fel så gick jag in på svt: s hemsida och där står det så här: “Kristdemokraterna kräver sänkt bensinskatt och kan tänka sig ett tak för statens inkomster så att bensinpriset inte överstiger tio kronor litern.” Detta kan enbart tolkas som att först sätter bensinbolaget sitt pris och sedan läggs skatt och moms på, men med maximalt så mycket att det totalt blir tio kronor litern.

Detta är givetvis helt vansinnigt. Vilket pris tror ni att bensinbolagen sätter före skatt? Självklart tio kronor litern, blir priset för den som tankar tio kronor litern oavsett vilket pris som bensinbolaget tar ut före skatt så lär de maximera sin vinst. Eller ska det lagstiftas om vilket pris bensinbolaget får ta beroende på världsmarknadspriset på olja? Dessutom försvinner konkurrensen mellan mackarna, var du än tankar så är priset just tio kronor litern.

(Att världsmarknadspriset på olja skulle gå ner så att bensinpriset av sig själv sjunker till under tio kronor litern tror jag inte på, åtminstone inte mer än tillfälligt. Kinas enorma ekonomiska utveckling och ökade import av olja gör att priset kommer att hållas högt. Det finns ingen anledning för de stora oljeländerna att pumpa upp mer än de gör, det är bättre för dem att hålla priserna uppe. Varför sälja ut sin “guldreserv” billigare än de behöver.)

När jag funderade lite till så kändes det helt osannolikt att ingen i Göran Hägglunds stab skulle upptäckt det omöjliga i ett sådant förslag och därför sökte jag efter hans talkristdemokraternas hemsida. Då upptäckte jag att i Hägglunds tal står det inte alls så som media rapporterade. Det står: “Ett alternativ är att sätta ett tak för statens inkomster från bensinen.”

Detta betyder ju inte att det skulle bli ett totalt maxpris på bensinen på t.ex. tio kronor litern, utan att ett tak sätts på statens skatter på t.ex. fem eller sju kronor litern. Så höjer bensinbolagen sitt pris före skatter så höjs också priset på pumpen med lika mycket. (Idag höjs totalpriset med mer eftersom momsen tas ut på bensinbolagets pris plus skatten.) Det betyder att skulle bensinbolagen i en framtid ta tio kronor litern före skatter så blir priset på pumpen 15 eller 17 kronor litern. På det sättet blir det en fortsatt konkurrens mellan mackarna (sedan är det frågan vilken konkurrens som egentligen finns redan idag….).

Kan verkligen SVT-journalisten gjort så fel så att han tolkat in ett förslag på totalmaxpris i Hägglunds tal? Jag var för nyfiken, så jag kollade även upp TV4 och TT. TV4: “Hägglund tycker att smärtgränsen går vid tio kronor litern.” TT: “Enligt Hägglund förväntar sig svenska folket sänkt bensinskatt. Han tycker att smärtgränsen för bensinpriset går vid tio kronor litern.”

Alla tre journalisterna från SVT, TV4 och TT kan inte gjort misstaget, så därför måste det varit Göran Hägglund som gjort det. Antingen la han in en extra mening i sitt tal, som inte talskrivaren skrivit, eller så sa han att max borde vara tio kronor litern på en efterföljande presskonferens. Hur som helst så verkar inte Hägglund ha förstått skillnaden mellan att sätta ett totalmaxpris och ett max på skatterna. Illa, illa, illa.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

11 Responses to Ogenomtänkt förslag av kd, eller fel av media? Snarast en miss av Göran Hägglund!

  1. Niklas says:

    Linander,

    Jag röstade på kd senast. Var vänlig och sluta motarbeta de borgerliga. Ni behöver en oerhörd sammanhållning för att putta vänsterpacket bort från den tron de inte förtjänar.

    Självklart finns det hållhakar på alla förslag, kd:s syfte är att få ner bensinpriset, det är det som är det viktiga.

    Skoluniform tycker jag också är att gå tillbaks till 50-talet.

    Var lite taktisk dock, försök att ena er politik… och se till att bidragsnivåerna inte är lika låga som 60 %, det kan bli avgörande för valet. Såssekulturen är väldigt implementerad i konungariket Sverige. Ett steg i taget är det som gäller…

    Niklas

  2. site admin says:

    Jag skulle aldrig motarbeta den borgerliga alliansen, jag sitter själv i alliansens rättspolitiska arbetsgrupp bl.a. tillsammans med Peter Althin, men när ett förslag är oseriöst så förbehåller jag mig rätten att kritisera det oavsett om förslaget kommer från vänster eller från alliansen (inkl. mitt eget parti).

    Om jag måste välja mellan att få en bättre miljö utan bensindrivna bilar och lägre bensinpris så väljer jag en bättre miljö. Jag lider också varje gång jag tankar och tänker på hur dyrt det är, men på sikt är det bara positivt att prisskillnaden mellan bensin och alternativa bränslen ökar.

    Angående bidragsnivåerna i socialförsäkringssystemen så kan jag lova att det inte blir moderaternas nivåer som kommer att gälla för den borgerliga alliansen. Centerpartiets förslag att ha olika nivåer för de som har försörjningsbörda (dvs har barn under 18 år) och de som inte har det borde kunna bli en kompromiss för alliansen. Jag sitter dock inte i den arbetsgruppen.

  3. Niklas says:

    Ja, men allvarligt talat. Miljön?? Jag åker ofta på Essingeleden, Sveriges mest trafikerade led. Träden där lever, de är gröna, gräsmattan är grön, från bilen syns inga synliga skador. Det måste finnas en RIMLIGHET vad gäller miljön.

    Sverige är ett litet fjutteland och de totala utsläppen härifrån är obefintliga i förhållande till världen. Någon miljöförstöring från Sverige är inte att betrakta som överhängande.

    Viktigare är väl att låginkomsttagare och folk kan färdas fritt, utan trängselskatt och annat ofog som kommer att öka köerna på Essingeleden med ca 15 % ! !

    Nä, nu får det bli skärpning med detta miljötjafs. Skapa ordentligt med incitament, inte straff, för miljövänliga alternativ och kör på. Men ge fan i bensinskatten, sänk den.

    Niklas

  4. Nu blandas det friskt. Inte så att jag har något emot att få en bättre miljö eller att jag står bakom kd:s ideologi på något sätt men jag tycker att det måste finnas balans i debatten. Jag läste som hastigast en notis från en undersökning som visade att bensinpriset måste uppå i närmare 30 kronor innan vi får effekter som har positiv påverkan på miljön.

    Om vi tror att bensinbolagen kommer att höja priset till 10 kronor ifall staten skulle ta bort bensinskatten har vi nog ett och annat att lära när det gäller marknadsekonomi. Så som det ser ut idag finns inget utrymme att konkurrera prismässigt. Tar staten bort bensinskatterna ges ett större utrymme som säkert kommer att innebära att priset kommer att svänga in mot ett pris som ligger under 10 kronor per liter. Försök till statliga regleringar av marknadsekonomi har aldrig fungerat och så kommer det att förbli.

    Läs gärna min blog under rubriken “Mer pengar till vård, skola och omsorg – sänk bensinskatten” http://lars-anders.blogspot.com

    /Lars

  5. site admin says:

    Lars-Anders, om priset blir tio kronor litern for konsumenten oavsett vilket pris bensinbolaget tar fore skatter sa ar i vart fall jag overtygad om att bensinbolagen inte tvekar om att ta ut sa mycket vinst som mojligt. Som politiker kan vi faststalla vilken skatt som ska tas ut, men vi kan inte uttala oss om vilket pris pa bensinen som ska vara maxpriset, det for marknaden avgora.

    Niklas, tyvarr ar miljoforstoring inte nagot sa enkelt som du tycks vilja gora det till. Att traden ser grona ut idag betyder inte att vi har en halsosam miljo att leva i om 50 ar om vi fortsatter leva som vi gor idag.

    Visst ar Sverige ett litet land, just nu ar jag i ett mycket storre land som anvander sjukt mycket olja (darfor saknas a, a och o, dvs de sista tre bokstaverna i det svenska alfabetet), men det betyder inte att vi inte ska gora vad vi kan for att forbattra miljon. Sedan ar det sjalvklart viktigt att arbeta internationellt ocksa.

  6. På konkurrensverkets hemsida kan vi läsa:

    “När konkurrensen fungerar blir företagen mer effektiva. Det pressar priserna och ger konsumenterna mer valfrihet och bättre kvalitet”

    Johan, du snuddar vi kärnfrågan nämligen hur mycket vinst kommer oljebolagen att ta ut om vi skulle sänka bensinskatten. En annan fråga vi kan ställa är – Hur kommer det sig att besinbolagens intäkt per liter ligger strax under 5 kronor?

    Johan, din teori om 10 kronor per liter funkar nog inte i praktiken!

  7. site admin says:

    Men Lars-Anders, Goran Hagglund pratade inte om att sanka bensinskatten, vad han sa var att staten skulle garantera att bensinpriset inte gar over tio kronor litern genom att vara flexibla med hur mycket skatt som ska tas ut.

    “Kristdemokraterna kräver sänkt bensinskatt och kan tänka sig ett tak för statens inkomster så att bensinpriset inte överstiger tio kronor litern.”

    Vilket konkurrens blir det om priset for konsumenten blir tio kronor per liter oavsett vad bensinbolagen tar ut?

  8. Hej Johan,

    Det ser ut som att ni har en gemytlig semester “där borta” (som NHL-proffsen brukar säga).

    När det gäller Kristdemokraternas idé om ett tak på 10 kronor på bensinpriset är vi nog hyfsat överens du och jag. Själv tycker jag att det var ett otroligt ogenomtänkt förslag som inte kommer att fungera. Dessutom – vad händer om bensinbolagen skulle vilja sätta ett pris på 11 kronor per liter. Skulle staten betala den del som överstiger 10 kronor?

    Statsmakten skall inte reglera marknader som fungerar, det vill säga där det finns en konkurrensapparat som är vältankad.

    Däremot tycker jag att bensinskatten kan vara lägre. Om vi skippar den nya biståndsmyndigheten får vi åtminstone 20 miljoner per år att bolla med. Lägger vi dessutom ned och effektiviserar andra myndigheter tror jag att vi kan hitta en hel del av finansieringen. Nu blev nog isen lite hal men att det finns effektiviseringspotential är jag övertygad om.

    Annat är det på andra områden där konkurrensen inte fungerar som exempelvis elnät, kablar för bredband, VA och till viss del fjärrvärme. Där finns inte förutsättningar för konkurrens. Vad som händer i dessa fall finns det massor av exempel på. Kollar du min blog http://lars-anders.blogspot.com så hittar du ett. Utfallet av Energimyndighetens granskningsprocess är ett annat.

    Jag läste föresten din fråga som berör Telias konkurrenshämmande beteende avseende telestationerna. Svaret du fick av Ulrika Messing var inte i linje med vad varken Örkeljunga Bredband AB eller Sydkraft Bredband AB hade önskat sig. Jag har desutom ett annat aktuellt fall som vi skulle kunna fördjupa oss i. Jag har en idé som skulle kunna ge en tydlig konsekvensbild mätt i pengar för de företag som drabbas av Telias sätt att tolka Telelagen.

    Ha en forstsatt bra semester!

    /Lars

  9. niklas says:

    jag håller med att bensin priset ska vara max 10 kr per litern när man tankar orsak annars blir folk fattiga och börja med brott

  10. niklas says:

    jag tycker det är orättvis de rika som har råd att köpa en ny bil som får billig bränsle öka etanol pris till samma pris som bensin annars blir det orättvis när man lever i ett orättvis land då lever man i ett orolig land

  11. Nils Olsson says:

    Den här bloggen ger en skruvad ögonvittnesskilldring av kristdemokraterna och speciellt deras utspel under almedalsveckan 2005: http://detpolitiskalivet.blogsource.com/

    Alla som tycker något om KD tycker något om den bloggen

Leave a Reply

Your email address will not be published.