Glad midsommar!

Om vi nu ska ha en svensk nationaldag som allmän helgdag så visst borde det vara midsommarafton. Svenskare kan det inte bli än små grodorna runt midsommarstången, sill och nubbe och sedan en utomhusdansbana klädd med björkris. Den 6 juni har inte en chans i tävlingen Sveriges svenskaste dag.

Visst har jag läst DN/Temos undersökning att två tredjedelar av svenskarna föredrar 6 juni som nationaldag medan enbart en fjärdedel vill flytta den till midsommarafton, men det tror jag mer handlar om mer eller mindre fria dagar från jobbet. De allra flesta har redan ledigt på midsommarafton och “halv dag” dagen före, så en flytt av nationaldagen från den 6 juni till midsommarafton skulle vara en direkt förlust av fritid.

Själv har jag varit på ett traditionellt midsommarfirande med vacker midsommarstång, dans och lekar med barnen på den sommarvarma gräsmattan och jordgubbstårta. Svenska flaggan först i barnens tåg runt ängen och här och var såg man damer med den s.k. Sverigedräkten. Det skulle vara ett vackert nationaldagsfirande istället för de konstlade försök som kommunpolitikerna ordnade för drygt två veckor sedan.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

4 Responses to Glad midsommar!

  1. Om politikerna ska syssla med denna typ av fraagestaellningar saa kraevs det lite mer nytaenkande. Varfoer inte goera som i gamla tider – tillsaetta en rejael utredning. Det aer verkligen daaligt att regering och riksdag inte foermaar reda ut grundlaeggande fraagor kring samhaellets existensiella grunder paa ett intellektuellt godtagbart saett.

    1. Sjaelva begreppet “nationaldag” aer felaktigt valt eftersom det indikerar att Sverige bara skulle bestaa av en nationalitet. Men samer, tornedalingar, romer… annan nationalitet.

    2. Och hur maanga gaanger ska man behoeva upprepa det innan politikerna foerstaar? I Danmark firas “Grundlagsdag”, i Finland och USA “Sjaelvstaendighetsdag” och i Tyskland “Enhetsdag” (aaterfoereningen 1990).

    3. Midsommarfirandet aer inte naagot saerskilt svenskt. Midsommar firas ocksaa i Danmark (S:t Hans) och haer i Katalonien paa iberiska halvoen. Faktum aer att San Joan aer aarets stoersta folkfest i Barcelona och Katalonien. Joan, eller Johannes doeparen som han kallas i Sverige -aer Kataloniens skyddshelgon.

    Eftersom aemnet beroer sjaelva kaernan av vad Sverige aer tas den laempligen upp inom ramen foer den paagaaende grundlagsutredningen.

  2. site admin says:

    Det finns få frågor som utretts så noga som “nationaldagen” som allmän helgdag eller inte. Sossarna ville inte göra 6 juni till röd dag (de borde egentligen vilja ha alla dagar som röda…) och därför försökte de begrava frågan i utredningar. En majoritet i riksdagen tvingade dock fram en proposition till slut och sedan i år är 6 juni en allmän helgdag.

    Anders, du skriver “om politikerna ska syssla med denna typ av frågeställningar”. Eftersom allmänna helgdagar fastställs av riksdagen så måste svaret vara att politiker, åtminstone riksdagspolitiker, ska syssla med denna typ av frågeställningar.

    Min poäng är inte att det är bra att vi har en nationaldag eller att det är bra att nationaldagen är en allmän helgdag, min poäng är att om vi nu ska ha en “nationaldag”, eller vad det nu ska kallas, så är det bättre att fira den på midsommarafton än att fira Gustav Vasa den 6 juni. Min andra poäng var att jag tror att folk hellre svarar 6 juni än midsommarafton eftersom alla vill vara så mycket lediga som möjligt.

    Att midsommar firas även i andra länder behöver inte betyda att det inte känns väldigt mycket “Sverige” och “svenskt” när vi firar midsommar här.

  3. Johan,

    Om folk vill optimera sin ledighet med skoena laanghelger saa hade det baesta varit att behaalla Annandag pingst som helgdag. Det blir lagom roligt naesta aar naer den s k nationaldagen infaller paa en tisdag…

    Jag fortsaetter haevda att nationdaldagsfraagan aer osedvanligt daaligt utredd. I den utredning SOU 2004:45 som foeregick propositionen som laag till grund foer helgdagsbeslutet, resoneras i huvudsak kring ekonomiska konsekvenser.

    Den intressanta aspekten av en nationaldag torde dock vara VARFOER. I de delar som utredaren diskuterar den fraagan saa goers det i huvudsak foer att huvudloest motivera infoerandet av helgdag den 6 juni. Resonemanget oevergaar paa s. 33-34 i en i det naermaste chauvinistisk argumentation om “det svenska spraaket, den svenska historien, det svenska kulturarvet” och “den nationella identiteten”.

    Talande aer, att den svenska identiteten i samma avsnitt omnaemns som en viktig del i integrationspolitiken, samtidigt som den kulturella maangfalden i form av samer, tornedalingar, gutar, jaemtar, vaestgoetar och skaaningar foerbises.

    Skaelet till min misstro mot politiker i bl a denna fraaga, aer just ofoermaagan till intellektuella resonemang kring kollektiva identiteter och kulturella maenskliga raettigheter. Sveriges samtidshistoria aer i detta avseende bedroevlig, vilket bl a senare aars Europaraadsrapporter paavisat. Haer aer det uniformitet som gaeller, minsann!

    Visst aer det bra att barn med utrikes bakgrund faar hemspraaksundervisning – men vad saeger det om Sverige att minoritetsspraak inte erkaendes foerraenn saa sent som 1999?!?!

    Fraagan om den s k nationaldagen aer laangtifaan slutligt avgjord. Du som jurist och riksdagsman har alla moejligheter att driva fram en mera saklig argumentation, och hjaelp kan du faa bl a i Europaraadets konventioner om kultur- och spraakfraagor.

    Det faktum att du som en av mycket faa borgare roestade emot infoerandet av helgdag den 6 juni visar att du har raett grundinstaellning. Fyll paa med goda argument, saa kanske vi aeven i Sverige faar till staand en sund diskussion om fraagor kring kultur och identitet.

  4. NeonJudge™ says:

    Anders L Hansson: Jag vet inte riktigt hur du kan tycka att begreppet “nationaldag” indikerar att Sverige enbart består av en nationalitet. Vi är många nationaliteter som tillsammans skapar nationen Sverige. I mina öron så signalerar begreppet snarare något i stil med “nationens dag”.

    För övrigt så är det inte enbart valet av Gustav Vasa till kung som vi firar den 6 juni, utan det är även så att på just detta datum så skrev 1809 års regeringsform. Visserligen så tycker jag att frågan kring just Gustav Vasas tillträde som konung den 6:e juni 1523 i spåren av Kalmarunionens upplösning räcker som anledning. Jag citerar Wikipedia “Det var Gustav Vasa som införde arvkungadömet i Sverige och som befriade Sverige från Danmark, vilket numera firas som nationaldag den 6 juni.”

    Till syvende och sist så handlar det nog mycket om att vi svenskar får tänka tillbaka och börja skapa oss en nationaldag värdig namnet. Detta har vi ju inte i något större mått kunnat göra tidigare eftersom vi ju arbetat på nationaldagen. Sen handlar det knappast om en jakt på fler lediga dagar, eftersom jag bestämt vill minnas att en annan röd dag togs bort till förmån för den 6 juni. I övrigt så kan jag hålla med Linander om att en traditionell midsommarafton känns “svensk”, även om jag mycket väl vet att traditionen med midsommarafton inte alls är svensk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.