Korta kommentarer till kritik och frågor som jag fått

Flera har hävdat att Centerpartiet gjort detta ställningstagande av ren populism. Helt fel. Centerpartiet bjöd in både Antipiratbyrån och Piratbyrån för att lyssna på argument och därefter fattade vi vårt beslut efter en lång diskussion. Beslutet är grundat på vad många remissinstanser och Lagrådet sagt om regeringens lagförslag. Vi i Centerpartiet kan inte med gott samvete vara med och stifta en lag som är så otydlig att Lagrådet kallar den för ett “lappverk” och skriver att den möjligtvis kan accepteras som ett provisorium tills hela URL ses över.

Angående nedladdning så tycker vi att det är fullt rimligt att människor får ladda ner för privat bruk. När jag var liten satt jag och spelade in musik från radion på kassettband för att kunna lyssna på låtarna igen. Det är väl ingen som tycker att det borde vara olagligt?

Jag har också fått kommentaren att jag säkert själv är fildelare och vill ha detta beslut av egoism. Jag var inne på Napster en gång i tiden men sedan dess har jag inte laddat ner någonting. Det kanske är överraskande för någon, men det finns politiker som vill fatta beslut utan “egen vinning”.

Vidare har jag fått en fråga vad jag tycker om Antipiratbyråns metoder. Mitt svar är att de ska följa Sveriges lagar som alla andra. De har rätt att leta efter personer som begår brott så länge som de använder lagliga metoder och sedan får de anmäla till polisen som avgör om förundersökning ska inledas. Har Antipiratbyrån betalt en “mullvad” som varit anställd på Bahnhof så har de verkligen gått över gränsen.

Immaterialrätt är inte samma sak som äganderätt.

Lösningen för musik- och filmindustrin tror jag är att de anpassar sig och använder den digitala teknikens fördelar istället för att försöka motarbeta den. Precis som så många redan skrivit. Det går inte att backa in i framtiden.

En negativ kommentar: “Många typer av musik finns inte på fildelning”. Samtidigt har andra vittnat om att de lärt sig tycka om helt ny musik som inte finns att köpa i Sverige tack vare att de kunnat ladda ner och lyssna på okänd musik.

Demokrati är att landets medborgare fritt får välja sina förtroendevalda. Demokrati är också att alla inte tycker likadant men respekterar varandras åsikter. Jag respekterar de som önskar att riksdagen ska rösta för regeringens proposition och jag hoppas att de respekterar mina, Centerpartiets och hundratusentals svenskars åsikter om att propositionen inte bör antas.

Till slut vill jag också säga att jag tar bort alla inlägg där någon kallas för idiot, sinnessjuk eller liknande. Skriv gärna konstruktiv kritik utan personangrepp.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

16 Responses to Korta kommentarer till kritik och frågor som jag fått

1. ulban says:

ett typiskt idiotoskt förslag. om ingen betalar för bra filmer, vem ska då göra bra filmer? “oj, men det tänkte vi inte på”.

vem fan bryr sig, centern åker väl ur riksdan snart i alla fall?? detta är ren populism men vad hjälper väl det. filtjuvarna är för lata att gå och köpa en DVD. då är dom nog även för lata att gå att rösta.

kortsiktigt, korkat, tja, kort och gott: centern!!!!

2. carlos says:

håller helt och hållet med i ditt resonemang. låt inte kommersiella intressen hindra framtidens utveckling på internet. det är en ny tidsålder och tekniken banar väg för möjligheter vi inte kunde ana för 50 år sedan.

3. Pontus says:

Finns det fortfarande människor som röstar på C?

4. Niklas says:

Hej igen Linander,

I och med detta förslag bidrar du till att skapa en asymmetrisk konkurrens för olika marknader, företag och producenter. Kreatörer och arbetare kommer inte att arbeta på samma villkor längre.

Exempel:

Om man arbetar i en bransch där produkterna är “ej kopierbara”, tex kylskåp eller TV-apparater, så innebär det att för varje produkt som hamnar i en konsuments händer har producenten fått betalt.

Om man i stället arbetar i en bransch där produkterna är “kopierbara”, tex musik eller filmer, så innebär det att för varje produkt som hamnar i en konsuments händer har producenten ej fått betalt, eller ej fått betalt i samma utsträckning.

Detta snedvrider konkurrensen för olika branscher. Du kan ej heller jämföra detta med att ladda ner en kopia. Detta måste betraktas ur ett större perspektiv. Om det blir helt tillåtet att ladda ner filmer för eget bruk blir resultatet att folk inte går till DVD-affären eller musikaffären i samma utsträckning för att införskaffa produkt, utan laddar ner dessa själva utan att avge ersättning. Det är det praktiska slutresultatet av ert förslag, och det är det som är av relevans.

Det mest otroliga med detta är att jag ska behöva sitta och förklara sådant här för en borgare! Jag har kämpat mot trängselskatt, kommunism och förklarat för miljöpartister och vänsterpartister både det ena och andra, men att nu behöva konstatera att villfarelser spridit sig till vissa borgare och eventuellt ett helt parti trodde jag inte var möjligt.

“För eget bruk” låter lika oskyldigt som ordet HIV-virus, men det sprider sig likt en löpeld och skapar ofantliga skador.

Jag håller också med om att marknaden kanske behöver göras om, att skivbolagen måste ge bättre möjligheter till konsumenterna vad gäller tillgänglighet via nätet, sådant går alltid att diskutera, men i slutändan kan det aldrig vara okay att ladda ner andras verk helt gratis och för eget bruk, då det snedvrider konkurrens, urholkar folks vilja att lägga ner stora pengar etc. Film i Sverige är dyrt att göra och det upprör mig att vissa politiker inte förstår grundläggande köpmannalära. Gällande lagar kanske behöver skrivas om, utvecklas och anpassas, men som sagt. Folk måste betala för producerade produkter, hur det nu sker.

Låt det inte gå prestige i detta.

/ Niklas

5. Niklas says:

Vidare,

Håller fullständigt med dig om att alla människor oavsett ras, religion, kön, utseende etc har fullständig rätt att tycka precis vad som helst. Ja, vad som helst. Begränsningar träder sedan in när det gäller förverkligandet av dessa idéer, speciellt om det går ut över andra. Om jag förstår din logik rätt så menar du att även Nazister ska respekteras och låta dom kämpa för sin rätt att utplåna judarna från vår planet? Precis, när går politiken över i vansinne, idioti eller lätt neuros?

Som jag i en tidigare post beskrivit blir producenter drabbade av uteblivna intäkter som går ut över försörjning, hyra, mat etc men som faktiskt överskuggas av den grundläggande rätten att ha bestämma vad som ska ske med ens eget verk.

Du kan inte gömma dig bakom fina ord som demokrati för att motivera varför fildelning skulle vara okey. Jag liknar det med att säga att “Sverige är ett fritt land”, alltså får jag slå vem som helst på käften.

Vidare är det oerhört allvarligt att ledande politiker uppmuntrar till detta, då ert jobb inbegriper en ansvarsfråga. Folket skriker om gratis nedladdning och delvis gör även jag det, det är skönt att koppla upp sig och ladda ner media fort och gratis. Etiken och moralen får dock inte hamna i lä och där har du ett betalt ansvar att se till att detta följs. Advokater (folket) kan skjuta från höften och gynna sin klient (behovet), emedan domarna (politikerna) har ett ansvar i sitt dömande.

/ Niklas

6. Niklas says:

Till sists förelår jag helt allvarligt att du byter parti. Borgare ska kunna skilja på rätt och fel emedan flum-vänstern ska stå för rödtjut och deviser som “Ge efter förmåga, ta efter behov” och “Allt tillhör alla” samt liknande villfarelser. Har Maud godkänt detta förslag? Borde vara helt omöjligt med tanke på hur hon kämpade för de två utvisade terror-Egypterna som inte fick en rättvis rättegång och att rättvisan ska gå före allt.

7. John says:

Niklas!

Frågan är om vi ska ha demokrati eller inte?

Det finns redan lagar som säger att man inte får “slå folk på käften”. Det som (c) nu kämpar emot (och hundratusentals andra) är en ny lag som skall införas. Det finns ingen lag idag som säger att man inte får ladda ner saker. Det är lite skillnad.

Jag tror att Du ska ta ett steg tillbaka och lugna ner Dig. Även jag tycker att man ska betala för det man laddar ner.

Men det ska vara rimliga tjänster på nätet med rimliga priser. Det ska INTE vara så att skivbolag, filmbolag m.fl får igenom lagar som endast hjälper dem upprätthålla höga priser och samtidigt hjälper dem slippa utnyttja den nya tekniken.

Detta problemet hade inte funnits i denna omfattningen om skivbolag och filmbolag hoppat på tåget tidigare och utvecklat rimliga tjänster på nätet med rimliga priser.

Nu vill de istället få igenom en lag så att de kan upprättshålla sina gamla distributionsmetoder och höga priser. Så kan vi inte ha det i en marknadsekonomi!

// Röstar höger

8. Niklas says:

John,

Man kan alltid diskutera priser, lagar, marknadsekonomi, EMH-teorier och annat. Vi skippar allt det där nu och går direkt till kärnfrågan:

Skall det vara helt GRATIS och helt TILLÅTET att ladda ner filmer, musik, dataprogram etc från nätet?

Var ställer du dig i den frågan?

/ Niklas

9. John says:

Niklas!

Trevligt att Du tar till en rundare ton och undviker ord som “flum-vänster”, “idiot”, m.m. Tack. Nu kan vi föra en diskussion. Och det blir väl med Dig vi kommer föra den, eftersom här inte finns så många fler som är negativa till Centerns utspel.

Jag tycker att upphovsrättslagen som vi har idag är bra. Den straffar de som tjänar grova pengar på det här, men släpper 14-åriga Lisa.

Ang. “GRATIS” så kan lagen inte reglera priser.

Det är som Centerpartiet skriver ovan – det bör gälla samma regler som i “verkliga” världen.

10. Niklas says:

Ok. För att förtydliga, är följande okay?

17-åriga Olle laddar via fildelningssystem ner 875 st mp3:or och 624 st filmer till sin stora hårddisk, utan att betala någonting. Han säljer dem inte vidare utan tittar på dom själv.

Svara Ja eller Nej.

11. HE says:

Till Niklas:

Du verkar ha en väldigt snedvriden bild av fildelning och vad den innebär, och samtidigt ha ett desperat behov av att alla ska ta ditt ord för hur det ser ut. Vi är faktiskt tusentals (kanske tom miljontals) svenskar som tycker om fildelning OCH fortfarande köper skivor och går på bio. Dina argument tyder på att du kanske borde undersöka frågan lite mer – exmeplevis blir det konstigt att anklaga fildelning för att orsaka “assymetrisk konkurrens” på marknaden. Betänk då att när du slår på radio och TV så hör du musik som i princip kommer från en handfull olika mediekoncerner som betalar musikstationerna att spela deras låtar, bekostar dyra musikvideos och lägger pengar på PR-kampanjer. Faktiskt skulle jag snarare beskriva främst musikbranschen som ett oligopol än en sann “fri marknad”, och de enda som enligt exiterande företagsmodeller egentligen ånjuter marknadsekonomins fördelar på denna marknad är just denna handfull bolag. Det är ju välkänd att dessa bolag anpassar pris efter varandra och systematiskt stänger ute andra mindre aktörer från marknaden – vad är det om inte assymetrisk konkurrens? Fildelning är ett sätt att överbrygga detta: ingen kan betala pengar för att synas mer eller mindre när det är kunderna själva som står för lyssnandet och spridningen. Den assymetriska konkurrens som dock kvarstår är att även fildelare är så pass färgade av marknadsföring och radios spellistor att samma artister som spelas på TV/radio ofta finns i stor utsträckning i fildelarnas musiksamlingar. Dock är min erfarenhet att bredden är mycket större och smalare artister har en betydligt större chans att få uppmärksamhet i dessa kretsar – något jag ser som mycket positivt!

Det är ett resultat av många år av propagandistisk information från organisationer som IFPI, musikbolag som Sony Music och på senare tid Antipiratbyrån att medborgare i detta land tycks dra ett likhetstecken mellan de stora mediebolagens fortsatta framgångar och kulturens fortlevnad. Om – och bara om – alla skräckscenarion som branschen målar upp faktiskt skulle visa sig stämma och skivförsäljningen skulle minska något ytterligare är detta faktiskt inte världens slut. Samtidigt sker nämligen en diversifiering av människor smak och de kulturprodukter de lägger pengar på – som exempel kan nämnas att svenskproducerad musik ökade betydligt i försäljningssiffror under 2004 proportionellt mot tidigare år. Likväl har många mindre skivbolag utan tillgång till samma medieapparat som Sony eller Universal sett sin musik spridd och försäljningen öka som en effekt av detta. De stora bolagen kommer aldrig att försvinna eftersom folk gillar att gå på bio, se musikvideos osv. – utan de negativa effekter vi egentligen talar om är att vissa bolag får dra ned sin verksamhet något samt omstrukturera den, medan andra bolag kan få resurser att nyanställa och expandera. Artisterna själva har generellt betydligt sämre kontrakt hos de stora mediebolag som motsätter sig fildelningen än mindre bolag, varför dessa senare artister inte heller behöver sälja 5 miljoner enheter för att kunna överleva på sin musik. Detta kommer på sikt också att måsta få effekt på hur de stora skivbolagen behandlar sina artister (vilket är skamligt) – och de enda som på sikt torde bli lidande är de “popstjärnor” man byggt en bransch på att lansera med 1-2 års mellanrum med ett gäng popsinglar som säljer i miljarder. Dessa är få och kommer fortfarande att finnas kvar, bara inte tjäna lika absurda belopp som tidigare.

Det är ju trevligt att du ser “rätt” och “fel” som så klart i denna fråga när jag själv tycker precis tvärtom, men det blir konstigt när du anklagar politiker att göra fel för att de lyssnar på folket. Inom politik borde det inte alls vara skamligt att slänga sig med ord som “demokrati”, snarare används ordet ofta för att beskriva saker som inte alls utgår från folket – men det är ju just folket som slutligen ska bestämma hur lagar och politik ser ut genom att lägga sin röst på det parti man tycker har rimligast ståndpunkter. Det är detta många här verkar se som “populism”, vilket är ett ganska konstigt ställningstagande som tycks signalera att det vore fult att faktiskt lyssna på folket? Kommentarer som dessa är just i grunden odemokratiska och jag hoppas att de är skrivna i stundens hetta snarare än från någon slags önskan om ett förmyndarsamhälle där politiker gör som de själv tycker utan att behöva lyssna på folket. Alternativet i detta fall är ju att göra som alla andra partier tycks göra och lyssna på lobbyorganisationer och representanter från ett oligopolt och incestuöst företagsklimat.

FÄRRE länkar mellan artister och kunder ger MER pengar åt artisterna. Fildelningen är inte ett hot mot kulturen, det är den största arena för kulturell utveckling och fortlevnad som växt fram sedan MTV dök upp och likriktade hela världens ungdomars kulturella synfält. Slutligen är kultur inget man tvingar folk att betala för, det gör folk automatiskt när de gillar vad de hör/ser och vill få mer av samma vara.

12. HE says:

Angående “Olle”:

Ja, det är ok. Här är varför:
    För att se denna situation som “stöld” måste man förutsätta att mediebranschen förlorar pengar på att Olle laddar hem sin musik och sina filmer, där han annars hade betalat för sig. Om vi säger att de 875 mp3-or han har kommer från samma skivor (vilket knappast är fallet, men jag är snäll här) och en cd-skiva har kring 10 låtar ger det oss (drygt) 87 skivor. Om Olle hittar alla dessa på en mycket billig affär som bara tar 150kr/cd kostar dessa 13.050 kr. Om han dessutom går och ser alla dessa 624 filmer på bio (som är billigare än att köpa dem på dvd märk väl) för 90 kr så pratar vi ytterligare 56.160 kr. Alltså totalt 69.210 kr för 17-årige Olle, vilket måste anses som en ganska hög summa såvida Olle inte heter Wallenberg i efternamn.

Antag att Olle lägger ut ungefär lika mycket som mig på musik och film, eftersom jag uppskattat att drygt en femtedel av min inkomst (som minst) går till sådant varje månad. Om Olle bara skulle gå ut i affären en dag och ha råd med detta har han en månadslön på ungefär 350.000 kr. Sannolikheten för detta är ganska låg.

Den situation du beskriver är dock inte alls ovanligt på något sätt, det är därför det blir så löjligt att prata om hur mycket pengar som “går förlorade” när folk laddar hem musik och film. Hela poängen med detta är ju just att man kan ladda hem saker som man INTE skulle betalat för annars – i vart fall inte innan man förstått att produkten är värd det. Därmed kan Olle dra dessa 87st skivor och komma på att 5 st av dessa är riktigt bra. Därför plockar han tre av dessa skivor på stan och besöker två av bandens konserter nästa gång de spelar i Sverige. Stöld?

På samma vis skulle Olle knappast bedöma att alla 624 filmer han laddade hem var värda att se på bio eller köpa på dvd, men någon av dem kan överraska honom och han kan rekommendera den för alla sina vänner att se på bio (vilket trots allt är en bättre filmupplevelse, så om man vet att filmen är bra vill man givetvis se den där). Dock är sannolikheten ganska hög att alla dessa filmer inte visas på filmstaden i Olles hemstad just då, men filmen har ändå nått Olles uppmärksamhet och nästa gång han ser att en film av samma regissör eller skådespelare dyker upp på bio kommer han därför att se den på sin lokala filmstad i stället för på en datorskärm i sin fuktskadade källare. Stöld?

Det är väl ingen som påstår att människor inte betalar för film och musik längre, bara för att högljudda röster hävdar att människor inte betalar NOG för film och musik. Dock kommer folk att vilja se film de tror är bra på bio hellre än på dator om de har råd och möjlighet. Det är också trevligare att se ett band spela och gå fram och skaka gitarristens hand än att lyssna på samma band hemma i sin stereo. Många av oss vill till och med (här och häpna) hävda att det är trevligare att spela en cd-skiva än en komprimerad mp3-inspelning av samma skiva.

Poängen med allt detta är att Olle inte är någon tjuv och inte förtjänar att åla på miljonskadestånd för att han gillar att lyssna på musik och se film. Hans intresse kommer tvärtom att leda till att han lägger pengar på film och musik när han anser sig ha råd till det, på de sätt han tycker är lämpligast och som är fysiskt möjliga överhuvudtaget (ex. är det inte helt lätt att idag göra donationer till ett band för att man gillar deras skiva, men inte vill lägga 200kr på en plastbit).

I stället för att jaga Olle med blåslampa och skrämma honom bort från sitt kulturintresse borde branschen hitta vägar att involvera Olle och ge honom ett mervärde för den kultur han anser sig ha råd att stödja ekonomiskt. På så viss uppmuntrar man honom att fortsätta stödja artister och filmskapare för att han gillar de saker de gör – inte för att de äger upphovsrätt på sina verk och Olle kan råka illa ut om han inte ger dem pengar. Olle är framtiden, och om inte branschen ändrar inställning kommer Olle att överge branschen på sikt.

13. Niklas says:

Fortsättningsvis,

Jag tror ej heller att fildelningen helt kommer att upphöra, utan det kommer att finnas lite här och där, om än inte i dagens utsträckning. Det är också möjligt att branschen kan fungera bättre om skivbolagen börjar erbjuda nedladdning av låtar till rimligt pris. Det återstår antagligen några år innan en utjämningseffekt har inträtt vilket lägger fakta på bordet. Men det är helt fel att göra som centern nu gör. Dessutom har jag inte fått svar på frågan om Maud står bakom detta? Är det endast nån utbrytarfalang inom centern som får egna idéer eller står verkligen hela centern bakom detta?

/ Niklas

14. HE says: